Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Carl G. Gahmberg valittiin Åbo Akademin uudeksi kansleriksi

Åbo Akademin yliopistokollegio on 14. marraskuuta 2019 valinnut professori Carl G. Gahmbergin yliopiston uudeksi kansleriksi kaudelle 1.1.2020–31.12.2024.

Carl G. Gahmberg
Valokuvaaja: Ari Aalto / Helsingin yliopisto

Yliopistolain mukaan Åbo Akademin erityissäännöksiin kuuluu, että Åbo Akademilla on kansleri. Kanslerin tehtävänä on edistää tieteitä ja yliopiston yhteiskunnallista vuorovaikutusta sekä valvoa yliopiston yleistä etua ja toimintaa. Kansleri nimittää myös dosentit.

Kansleriksi valittavalta vaaditaan, että hän on toiminut ansiokkaasti tieteen, taiteen tai yliopistolaitoksen hyväksi.

LKT Carl Gustav Gahmberg on syntynyt 1942 Kirkkonummella. Gahmberg opiskeli Helsingin yliopistossa, jossa hän suoritti lääketieteen lisensiaatin tutkinnon 1968 ja lääketieteen tohtorin tutkinnon 1971. Hän toimi postdoc-tutkijana Washingtonin yliopistossa 1972–1974 ja hänet nimitettiin solubiologian dosentiksi Helsingin yliopistossa 1974. Gahmberg toimi biokemian professorina Åbo Akademissa 1979–1981, ja biokemian professorina Helsingin yliopistossa 1981–2010. Vuodesta 1986 vuoteen 1991 hän oli myös tutkijaprofessori Suomen Akatemiassa.

Gahmbergia on lainattu yli 14 000 kertaa ja hänet on valittu usean eurooppalaisen tiedeakatemian jäseneksi. Pitkäaikaisena pysyvänä sihteerinä Suomen Tiedeseurassa, nykyään kunniajäsenenä, Gahmberg on antanut näkyvyyttä suomalaiselle tiedeyhteisölle sekä kansallisesti että kansainvälisesti.

– Hän on kiistattomasti yksi Suomen näkyvimmistä ja arvostetuimmista tutkijoista. Kanslerin tehtävänä on edistää tiedettä, ja Gahmbergin tausta suomalaisissa ja eurooppalaisissa tiedejärjestöissä antaa hänelle erinomaiset mahdollisuudet tehdä sitä, sanoo yliopistokollegion puheenjohtaja, professori Ronald Österbacka.

– Gahmberg oli yksi selvitysmiehistä Macchiarini-skandaalissa Karoliinisessa instituutissa. Tämä osoittaa miten paljon häntä arvostetaan ja kunnioitetaan tiedepiireissä, Österbacka huomauttaa.

Åbo Akademin kansleri vaihtuu vuodenvaihteessa.

– Haluamme ilmaista kiitoksemme lähtevälle kanslerille Ulrika Wolf-Knutsille hänen työstään. Wolf-Knuts työskenteli laajasti muun muassa Åbo Akademin 100-vuotisjuhlallisuuksien parissa, mutta ennen kaikkea hän on aina ollut vahvasti sitoutunut päivittäiseen työhön Åbo Akademin hyväksi, Österbacka sanoo.

Lisätietoja antaa:

Yliopistokollegion puheenjohtaja
Ronald Österbacka, kokeellisen fysiikan professori
puh. +358 50 409 6423
ronald.osterbacka@abo.fi

Professori Carl G. Gahmberg
puh. +358505399439
carl.gahmberg@helsinki.fi

Lehdistökuva Carl G. Gahmbergista (valokuvaaja: Ari Aalto / Helsingin yliopisto): https://www.abo.fi/wp-content/uploads/2019/11/Gahmberg-Carl_1411-12_01_photo-HY_Ari-Aalto.jpg