Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Eurooppalaisten yliopistojen edustajat tapaavat Turussa

Kesäkuun alussa järjestettävän Coimbra Group -yliopistoverkoston vuosikonferenssi ja yleiskokous tuovat Turkuun suuren joukon eurooppalaisten yliopistojen edustajia. Tapahtuman järjestämisestä vastaavat verkoston pitkäaikaset jäsenet Turun yliopisto ja Åbo Akademi.

4.–7.6. järjestettävään Coimbra Group -verkoston vuosikonferenssiin kokoontuu noin 300 edustajaa neljästäkymmenestä yliopistosta eri puolilta Eurooppaa. Coimbra Group on vuonna 1985 perustettu eurooppalaisten monitieteisten yliopistojen verkosto. Siihen kuuluu tällä hetkellä 40 yliopistoa 22 maasta. Verkoston toiminnan tavoitteena on edistää kansainvälistymistä, akateemista yhteistyötä, koulutuksen ja tutkimuksen korkeaa tasoa ja palvella yhteiskuntaa. Verkosto pyrkii myös aktiivisesti vaikuttamaan eurooppalaiseen tutkimus- ja koulutuspolitiikkaan.

Turussa järjestettävä konferenssi on suunniteltu tutkimuksen ja koulutuksen synergioihin keskittyvän Research and Education – Most Impactful Together -teeman ympärille. Aihetta käsitellään viikon aikana eri työryhmien kokouksissa ja työpajoissa sekä konferenssin julkisessa yleisötilaisuudessa, joka järjestetään Logomossa torstaina 6.6.

Vuosikonferenssi ja sen yhteydessä järjestettävä yleiskokous ovat Coimbra Group -verkoston merkittävimmät vuosittaiset tapahtumat. Yliopistojen toimintaa kehitetään yhteistyössä jäsenyliopiston edustajien kanssa eri teemoihin keskittyvissä työryhmissä, jotka kokoontuvat säännöllisesti myös vuosikonferenssin ulkopuolella. Vuosittain järjestettävä yhteinen tapahtuma mahdollistaa laajemmat keskustelut eri työryhmien välillä ajankohtaisista aiheista.

Monipuolinen ohjelma tarjoaa runsaasti ajankohtaista keskusteltavaa

Tiistaina 4.6. käynnistyvän vuosikonferenssin ohjelmaan sisältyy verkoston johtoryhmän, rehtorien ja työryhmien tapaamisia ja työpajoja. Tarjolla on myös tekoälyyn, tiedeviestintään, yliopistojen dekolonisaatioon ja korkeakoulutuksen käytäntöyhteisöihin keskittyviä yhteisiä sessioita.

Torstain 6.6. yleisötilaisuudessa on kuullaan Euroopan unionin innovoinnista, tutkimuksesta, kulttuurista, koulutuksesta ja nuorisoasioista vastaavan komissaari Iliana Ivanovan videotervehdys, professori Jani Erolan keynote-puhe tutkimuksen huippuosaamisesta, asiantuntijoiden puheenvuoroja sekä tilaisuuden teemaan keskittyvä paneelikeskustelu. Lisäksi osana torstain tilaisuutta järjestetään eurooppalaisiin yliopistoalliansseihin keskittyvä sessio sekä väitöskirjatutkijoille suunnatun 3 Minute Thesis -kilpailun Euroopan finaali.

Vuosikonferenssin ohjelmaan sisältyvät myös Turun kaupungin vastaanotto, konferenssi-illallinen Ruissalon Telakalla sekä vierailuja Turun alueen nähtävyyksille.
– Coimbra Group vuosikonferenssin järjestäminen on osoitus turkulaisten yliopistojen sitoutumisesta kansainväliseen yhteistyöhön sekä vaikuttavan tutkimuksen ja koulutuksen edistämiseen. Verkoston toiminta tarjoaa meille erinomaisia mahdollisuuksia hyödyntää yhteistä osaamista, resursseja sekä monipuolisia näkökulmia globaalien haasteiden ratkaisemiseksi, kertoo Turun yliopiston rehtori Jukka Kola.

– Tämänvuotisen konferenssin teema korostaa koulutuksen ja tutkimuksen välisen synergian merkitystä, mikä on aina ollut keskeinen osa Turun vahvaa akateemista kulttuuriperimää. Odotamme innolla tilaisuuden rakentavia keskusteluja ja innovatiivisia ideoita, sanoo Åbo Akademin rehtori Mikael Lindfelt.

Coimbra Groupin Brysselin toimiston johtaja Emmanuelle Gardan on myös innoissaan tulevasta konferenssista:

– Vuosikokous on verkostomme kalenterin lippulaivatapahtuma. Se tarjoaa eri puolilta Eurooppaa tuleville korkeakoulujen tutkijoille ja henkilökunnalle loistavan tilaisuuden vaihtaa kokemuksia aiheista, jotka ovat merkityksellisiä heidän päivittäisessä työssään, ideoida tulevia yhteisiä toimia ja laajentaa yhteistyötä. Tämän vuoden teema on erityisen ajankohtainen, sillä uusien EU:n ohjelmien, kuten Erasmus+ ja Horisontti Eurooppa 2028-2035, valmistelut ovat jo täydessä vauhdissa. Konferenssin keskustelut ja suositukset vaikuttavat merkittävästi Coimbra Groupin poliittisille päättäjille lähettämän viestin sisältöön. Odotamme innolla jännittävää ja vaikuttavaa konferenssia, Gardan toteaa.

Lue lisää konferenssin ohjelmasta täältä.

Lisätietoja:

Satu Nurmi, kansainvälisten asioiden suunnittelija, Turun yliopisto