Kirjoita tähän hakemasi!

Hilda Hellströmin teos voitti Astra-rakennuksen taidekutsukilpailun

Ruotsalaisen kuvataiteilija Hilda Hellströmin ehdotus Passage of Time voitti yksimielisesti kovatasoisen kansainvälisen kutsukilpailun, jossa haettiin Åbo Akademin säätiön uudisrakennuksen, Astran, edustalle sijoittuvaa taideteosta.

Ruotsalaisen taiteilijan Hilda Hellströmin muotokuva.
Hilda Hellström. Valokuvaaja: Frans Ahlbom

Åbo Akademin säätiön rakennuttama kampusrakennus Astra tulee rikastamaan arkkitehtuurillaan historiallista korttelia Turun vanhan keskustan ytimessä. Nykytaide yhdistyy Astran toteutukseen kunnianhimoisena kokonaisuutena, jonka yksi keskeinen osa on rakennuksen edustalle sijoittuva teos Passage of Time. Teos nousi voittoon kansainvälisessä kutsukilpailussa, johon kutsuttiin kuvanveistäjä Laura Könönen (FIN), kuvataiteilija Akseli Leinonen (FIN), kuvanveistäjä Eetu Huhtala (FIN), kuvataiteilija Hilda Hellström (SWE) ja kuvataiteilija Sara Nielsen Bonde (SWE/DE).

Passage of Time vakuutti raadin voimakkaalla tavalla, jolla se käsittelee aikaa. Teoksen lähtökohtana on ajatus hitaasta, geologisesta ajasta. Muodoltaan teos koostuu porttiaiheen luovista kappaleista, jotka on asemoitu ryhmäksi.

– Veistokset muistuttavat kiviainesta, joka on leikattu suurina kappaleina isommasta kalliosta, paljastaen maan hitaasti muodostuneet kerrokset. Alueen arkeologisissa kaivauksissa tehtyjä löytöjä tulkitaan osaksi teoksen yksityiskohtia ja teoksessa näkyy myös Turun palo, jonka jäljet ovat tallessa kautta kaupungin, tummana raitana maan kerroksissa. On inspiroivaa päästä toteuttamaan teos paikkaan, joka huokuu historiallisia kerroksia, kuvailee kuvataiteilija Hellström teostaan.

Voittajavalinnasta päätti raati, johon kuuluivat Åbo Akademin säätiön, Åbo Akademin, Åbo Akademis studentkårin (Åbo Akademin oppilaskunta), Turun museokeskuksen, Suomen Taiteilijaseuran ja Sigge Arkkitehtien edustajat. Jaetulle kakkossijalle kilpailussa ylsivät Eetu Huhtalan teosehdotus Iterations ja Akseli Leinosen Outside Infinity.

– Saimme viisi tasokasta teosehdotusta, mutta voittaja oli lopulta hyvin selvä ja päätös syntyi juryssä yksimielisesti. Upea päästä toteuttamaan uutta nykytaidetta kansainvälisessä yhteistyössä, kertoo Åbo Akademin säätiön intendentti Ulrika Grägg.

Teoksen on tavoitteena olla valmiina syksyllä 2025.

Teos asemoituu istuskeluportaiden edustalle. Kuva voittaneesta teosehdotuksesta: Hilda Hellström.