Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Ihmisoikeudet aiheena kun ulkoministeri Haavisto vierailee Åbo Akademilla

Ulkoministeriön yliopistokiertueen saapuessa Turkuun 2.3. käydään paneelikeskustelu otsikolla ”Ihmisoikeudet, kansainvälinen oikeus ja ulko- ja turvallisuuspolitiikka”.

Ulkoministeri Pekka Haavisto on yksi osallistujista kun ulkoministeriön yliopistokiertue vierailee Åbo Akademissa. Tilaisuus, joka on kaikille avoin, pidetään maanantaina 2.3. klo 14.00–15.45 osoitteessa Auditorium Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2, Turku (saliin mahtuu 180 henkilöä, ei paikkavarauksia).

Suomeksi ja ruotsiksi pidettävän paneelikeskustelun otsikko on ”Ihmisoikeudet, kansainvälinen oikeus ja ulko- ja turvallisuuspolitiikka”. Keskusteluun osallistuvat:

– Ulkoministeri Pekka Haavisto.
– Åbo Akademin kansainvälisen oikeuden ja valtionsääntöoikeuden professori sekä Åbo Akademin ihmisoikeusinstituutin johtaja Elina Pirjatanniemi.
– Ulkoministeriön ihmisoikeussuurlähettiläs Rauno Merisaari.
– Amnesty Internationalin Suomen toiminnanjohtaja Frank Johansson.

Paneelikeskustelun moderaattorina toimii Turun yliopiston kansainvälisen politiikan professori Henri Vogt.

Ulkomisteriö järjestää, osana uuden ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmistelua, paneelikeskusteluja yhteistyössä viiden suomalaisen yliopiston kanssa. Kiertue on jo vieraillut Helsingin ja Tampereen yliopistoilla. Paneelikeskusteluja pidetään vielä Lapin yliopistossa 26.2., Åbo Akademissa 2.3. ja Jyväskylän yliopistossa 16.3.

Tilaisuudet ovat avoimia kaikille ulko- ja turvallisuuspoliittisista teemoista kiinnostuneille, joten ne antavat kansalaisille eri puolella Suomea mahdollisuuden osallistua keskusteluun.

Paneelikeskusteluita voi seurata verkossa sekä suorana että jälkeenpäin tallenteena sivulla: https://www.mediaserver.fi/live/formin. Lisätietoja keskusteluista julkaistaan ulkoministeriön Twitter– ja Facebook -tileillä.

Lisätietoja:

Elina Pirjatanniemi
Kansainvälisen oikeuden ja valtionsääntöoikeuden professori, Åbo Akademi
Sähköposti: elina.pirjatanniemi@abo.fi
Puh.: +358 50 401 3735

Alana Saul
Ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon valmisteluryhmän projektiavustaja
Sähköposti: alana.saul@formin.fi