Kirjoita tähän hakemasi!

Johanna Törn-Mangsista vuoden ÅA-alumni

Åbo Akademin alumniyhdistys, maamme vanhin alumnijärjestö, on valinnut vuoden alumniksi Johanna
Törn-Mangsin.

Työelämässään Johanna Törn-Mangs och todistanut, että Åbo Akademin tutkinto on kullan arvoinen, mikä näkyy myös hänen ansioluettelossaan. Johanna Törn-Mangs on syntynyt 1970. Vuodesta 2020 hän on toiminut Svenska Ylen, ruotsinkilisen yleisradion, johtajana vastuualueinaan sisältö, henkilöstö ja julkaisu. Samanaikaisesti hän toimii päätoimittajana ja ruotsinkielisen sisällön vastuullisena toimittajana ja on Ylen johtoryhmän jäsen.

– Valitsin Åbo Akademin saadakseni laajan koulutuksen, jossa saatoin yhdistää muun muassa talouden, juridiikan, valtio-opin, sosiologian ja kielten opiskelun. Sen lisäksi tahdoin korkeatasoista opetusta arvotetussa yliopistossa. Kaupan päälle sain ihanan opiskelijaelämän ympäristössä, jossa vaalitaan perinteitä. Ja sen lisäksi läpi elämän kestäviä ystävyyssiteitä, sanoo Törn-Mangs.

Törn-Mangs on ollut toimittajana ja mediapäällikkönä keskeisissä tehtävissä Ylessä, Hufvudstadsbladetissa (Hbl) ja KSF Mediassa yli parikymmentä vuotta. Hän on mm. toiminut ruotsinkielisen Ylen media- ja webpäällikkönä sekä USA:n kirjeenvaihtajana, KSF Median digitaalisen median päällikkönä ja johtoryhmän jäsenenä sekä Hufvudstadsbladetin taloustoimituksen päällikkönä ja lehden Pohjoismaiden toimittajana. Sen lisäksi hänellä on vuosien aikana ollut keskeinen rooli monissa kehittämishankkeissa, kuten Hufvudstadsbladetin lanseerauksessa digitaaliseen mediaan Hbl.fi vuonna 1997, Hbl kosketusnäytölle 2012 ja Ruotsinkielinen YLE äänestyspalveluun 2018.

Vuodesta 2021 Törn-Mangs on ollut puheenjohtajana Nordvisionsfonden yhteistyöjärjestössä, jonka tehtävänä on pohjoismaisten public service-mediayhtiöiden vahvistaminen Pohjoismaissa. Törn-Mangs on myös kirjoittanut kirjan Herrgårdsliv yhdessä valokuvaaja Leif Weckströmin kanssa. Opiskeluaikoinaan Törn-Mangs toimi Studentbladetin, ruotsinkielisten korkeakoulujen opiskelijalehden, Turun toimittajana. Ansioistaan hänelle myönnettiin 1994 Kårenin, Åbo Akademin ylioppilaskunnan, ansiomerkki Brahevingarna.

Åbo Akademis Alumner r.f. on maamme vanhin alumnijärjestö. Yhdistys, jonka jäseniä ovat Åbo Akademista valmistuneet ja siellä työskennelleet viettää tänä vuonna 100-vuotisjuhliaan. Alumnijärjestö ylläpitää kontakteja yliopiston, sieltä valmistuneiden sekä Kårenin kanssa. Joka toinen vuosi yhdistys jakaa Akatemiastipendin nuorelle opinnoissaan menestyneelle tutkijalle ja valitsee myös vuoden alumniksi henkilön, joka on toiminut yliopiston ja sen opiskelijoiden hyväksi yhteiskunnassa. Alumnijärjestön juhla, Brahebalen, järjestetään tänä vuona tammikuun sijaan lokakuussa.

Lisätietoja:
Katja Långvik, järjestön puheenjohtaja