Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Sahlgren ja Jusslin saavat Åbo Akademin kansleripalkinnon 2024

Professori Cecilia Sahlgren ja dosentti Sofia Jusslin saavat kansleri Carl G. Gahmbergin jakaman palkinnon menestyksekkäästä tutkimuksesta Åbo Akademissa. Palkinnot jaetaan Åbo Akademin avajaisten yhteydessä Turussa 4.9.2024 ja Vaasassa 5.9.2024.

Cecilia Sahlgren

Solubiologian professori Cecilia Sahlgrenille myönnetään Åbo Akademin vanhemman tutkijan kanslerinpalkinto merkittävästä solubiologian tutkimuksesta, erityisesti solusignaloinnista ja -viestinnästä. Sahlgren väitteli vuonna 2002 väitöskirjallaan välikokoisista filamenteista, erityisesti nestiini-proteiinista. Tohtorintutkinnon jälkeen hän työskenteli tutkijatohtorina Karoliinisessa instituutissa, jossa hän osoitti, että Notch-siglanointi on ratkaisevaa syöpäsolujen liikkeelle ja ympäröivien elinten invaasiolle.

Sahlgrenin tutkimus on keskittynyt Notch-proteiinin rooliin solujen viestinnässä ja kantasolujen kehityksessä, ja siinä kiinnitetään erityistä huomiota siihen, miten mekaaninen rasitus, kuten verenpaine, vaikuttaa Notch-aktiivisuuteen. Hän on myös huomannut, että vimentiini-proteiini säätelee Notch-proteiinin ligandeja.

Sahlgren on toiminut osa-aikaisena professorina Eindhovenin teknillisessä yliopistossa Hollannissa, mikä on monipuolistanut hänen tutkijanuraansa yhdistämällä biologian ja teknisen asiantuntemuksen. Hän sai ensimmäisenä Åbo Akademissa ERC Consolidator Grantin, mikä mahdollisti hänen tutkimusryhmänsä merkittävän laajentumisen. Hän on Ruotsin teknillisen tiedeakatemian ja Finska Vetenskaps-Societetenin jäsen ja puhuu aktiivisesti sen puolesta, että suurelle yleisölle tiedotetaan tutkimuksesta ja koulutuksesta.

– Minulle on suuri ilo jakaa kansleripalkinto Sahlgrenille ja toivon, että se vaikuttaa myönteisesti hänen uransa jatkoon, sanoo kansleri Carl G. Gahmberg.

Sofia Jusslin

Kasvatustieteen dosentti Sofia Jusslinille on myönnetty Åbo Akademin kanslerinpalkinto nuoremmalle tutkijalle. Jusslin valmistui kasvatustieteen maisteriksi vuonna 2016. Hän väitteli tohtoriksi vuonna 2020 ja nimitettiin dosentiksi vuonna 2024. Hänen tieteellisessä työssään keskitytään kolmeen pääalueeseen: luku- ja kirjoitusdidaktiikkaan, taideintegraatioon ja keholliseen opetukseen sekä akateemiseen kirjoittamiseen. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on tekoälyn integrointi kirjoitusprosessiin, ja hänen tavoitteenaan on tehdä Åbo Akademista erityisesti ruotsinkielisen akateemisen kirjoittamisen johtava instituutio.

Tohtorintutkinnon jälkeen Sofia on julkaissut noin 20 tieteellistä artikkelia, jotka asiantuntijat ovat arvioineet erittäin laadukkaiksi. Hän on hiljattain saanut suuren tutkimusrahoituksen ”Kollaboratiivinen akateeminen kirjoittaminen hybridiopetusympäristöissä korkeakoulutuksessa” -hankkeen johtamiseen (2025-2027). Projektissa tutkitaan, miten yhteinen kirjoittamisprosessi vaikuttaa opiskelijoiden välisiin suhteisiin sekä opiskelijoiden ja ulkoisten materiaalien kuten ohjelmien ja alustojen välisiin suhteisiin.

Jusslin on ohjannut kaksi maisterintutkielmaa ja neljä väitöskirjaa, on Journal for Research in Arts and Sports Educationin päätoimittaja ja johtaa pohjoismaista Nordic Early Literacy Education -tutkijaryhmää.

– On selvää, että kyseessä on todella arvostettu kasvatustieteilijä, ja siksi minulla on ilo jakaa hänelle kanslerin palkinto, Gahmberg sanoo.

Palkinnon saajat on valinnut tiedekuntien ehdotuksesta palkintotoimikunta, ja valinta perustuu tutkimuksen laatuun ja vaikuttavuuteen. 40 000 euron palkintosumma jaetaan siten, että Sahlgren saa 25 000 euroa ja Jusslin 15 000 euroa.