Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tieto ja luova hulluus paiskaavat kättä Åbo Akademin ja Åbo Svenska Teaterin kohtaamisessa

Åbo Akademi ja Åbo Svenska Teater esittelevät syksyllä Suomessa ennennäkemättömän konseptin, jossa tiedeluento yhdistyy improvisaatioteatteriin. ÅA:n luennoitsijat tarjoilevat yleisölle ja ÅST:n improvisaattoreille tietopaloja pieninä annoksina. Luennon jälkeen improvisoijat ottavat materiaalin käsittelyynsä ja esittävät oman näkemyksensä viisauksista, jotka näin saattavat näyttää myös hullut puolensa. Esitys rakentuu pala palalta, kun vuoro tämän jälkeen siirtyy jälleen luennoijille.

Esityksiä yhdistävänä teemana on ”ihmisenä elämisen taito”, ja luennoijina toimivat pohjoismaisen etnologian professori Fredrik Nilsson ja pohjoismaisen folkloristiikan dosentti Blanka Henriksson. Nilsson sekä näyttelijä, ohjaaja, pedagogi ja Kunskapskabarén-tiedeteatterin taiteellinen johtaja Magnus Nylander ovat kehittäneet Ruotsin Lundissa uuden tieteen popularisoinnin menetelmän.

– Kun aloitin ÅA:ssa vuonna 2019, mietin, millaisten pedagogisten kokeilujen avulla saisimme yhteyden yliopistomaailman ulkopuolelle ja voisimme toteuttaa yliopiston kolmatta tehtävää eli yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Yhteistyö Magnuksen kanssa Kunskapskabarénin konseptin parissa oli ollut antoisaa, joten saman idean esittely tuntui luontevalta myös täällä. Åbo Svenska Teaterin valikoituminen yhteistyökumppaniksi oli itsestäänselvyys, Nilsson kertoo.

Tieteen ja teatterin kohtaamisen myönteisiä ja suotuisia puolia tutkiva konsepti on uusi paitsi näyttelijöille myös toiselle luennoitsijoista.

– Luennoijan roolihan on tuttu, mutta yhteispeli sekä näyttelijöiden kanssa että luennoinnin ja teatterin välillä on uutta useimmille meistä. Kun Fredrik kertoi ideasta, pelkäsin joutuvani itse improvisoimaan. Kyse on kuitenkin eräänlaisesta keskustelusta luennoitsijoiden, näyttelijöiden, musiikin ja tietysti yleisön välillä, Henriksson sanoo.

Esitysten teemat vaihtelevat laidasta laitaan ja nostavat esiin inhimillisiä toimintatapoja ja ilmiöitä, joihin kuuluvat muun muassa pelot, käytöstavat, rajat ja rajattomuus sekä omistushalu.

– Pyrimme Fredrikin kanssa tuomaan esiin arkielämän tieteellisen puolen. Mikään inhimillinen ei ole meille vierasta, ja mitä arkipäiväisempää jokin on, sitä mielenkiintoisempana sitä pidämme. Valotamme vakiintuneimpina ja yleispätevimpinä pidettyjä asioita ja kehotamme ihmisiä pohtimaan, miksi todella toimimme niin kuin toimimme, Henriksson sanoo.

– Luentojen ja tiedonvälityksen tarkoituksena esityksissä ja yleisestikin on herättää yleisössä ajatuksia. Haluamme tarjota ahaa-elämyksen, uutta tietoa tai pohdittavaa. Pyrimme siihen, että jokainen yleisöstä saa jonkin uuden oivalluksen kotiin viemisiksi, Nilsson sanoo.

Huolellisesti valmistautuneiden luennoijien esitelmät ovat vain muutaman minuutin mittaisia. ÅST:n näyttelijät Daniela Franzell, Samuel Karlsson ja Jerry Wahlforss saavat kuulla esityksen teeman etukäteen, mutta heillä ei ole tietoa luentojen sisällöstä. Näyttelijöiden säestyksestä vastaa muusikko Kari Mäkiranta. Esityksessä improvisaatio ja luennot vuorottelevat, ja yleisö saa vaikuttaa improvisaation kulkuun. Juontajana toimii Magnus Nylander.

Pressbild kunskapskabarén
Vasemmalta: Kari Mäkiranta, Jerry Wahlforss, Fredrik Nilsson, Daniela Franzell, Samuel Karlsson, Blanka Henriksson, Magnus Nylander. Kuva: Markus Weckman

Lisätietoja:

Fredrik Nilsson, pohjoismaisen etnologian professori
jtf.nilsson@abo.fi

Blanka Henriksson, pohjoismaisen folkloristiikan dosentti
blanka.henriksson@abo.fi

Esitykset

Varaslähtö 10.10. klo 19 Turku, Kåren

Moget! – en (skam)lös föreställning om vuxenpoäng

Ensi-ilta 11.10. klo 19 Turku, Kåren

Läckert! – en föreställning om tycke och smak(löshet)