Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
Väitös

Tohtorinväitös Alvar Aallon Helsingin keskustasuunnitelmasta

FM Eva Johanssonin väitöskirja taidehistorian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa perjantaina 7.9.2018.

Väitöskirjan otsikkona on Drömmen som gick i kras. Alvar Aaltos centrumplan för Helsingfors 1959–1972. Bakgrund, utformning och bemötande i en samtida kontext.

Tutkimus Alvar Aallon Helsingin keskustasuunnitelmasta auttaa, tapaustutkimuksen keinoin, paremmin ymmärtämään miksi suunnitelmaa ei toteutettu. Sitä vastustettiin monesta syystä – metrohanke ja muuttuneet suunnitteluihanteet olivat tärkeimmät.

Aallolla oli tavoitteena tuoda sosiaalinen elämä keskustaan, kun pienet asunnot olivat tehneet kokoontumisen kodeissa mahdottomaksi. Rakennustaiteellisesti muotoiltu Vapaudenkatu, viuhkamainen Terassitori ja julkisten rakennusten rivistö Töölönlahden reunalla oli kokonaisuus, jonka tuli ilmentää Suomen säilyttämää vapautta ja vahvistaa kansan identiteettiä. Suunnitelma, vaikka se lähtökohdiltaan noudattikin funktionalismin asemakaavaideologiaa, on myös esimerkki siitä, että pääkaupungin keskusta voitiin istuttaa paikallismaisemaan. Aallon esitys herätti suurta ihailua 1961 ja se hyväksyttiin valtuustossa kaksi kertaa. Kuitenkaan päätöksiä ei koskaan pantu täytäntöön.

Metron kannattajat aloittivat varhaisessa vaiheessa suunnitelman kulissien takaisen vastustuksen. Metropäätös tehtiin vuonna 1969. Samana vuonna Aallon ehdotukselle esiteltiin vaihtoehto. Se oli virkamiesten ja poliitikoiden yhteistyön tulos. Aallon keskustasuunnitelman korvasi anonyymi, yleismaailmallinen ja joustava ratkaisu. Valmistelun jarrutus muuttui suunnitelman muodon arvosteluksi.

Aaltoa pidettiin porvarillisen, menneen maailman edustajana. 1970-luvun alussa hän sai kaikesta huolimatta mahdollisuuden tarkistaa ehdotustaan. Hänen ajatuksistaan tuli suunnittelun pohja aina 1990-luvun alkuun saakka vaikkakin aikaa myöten kaksi tärkeää elementtiä jätettiin pois – Töölönlahden integrointi osaksi urbaania kaupunkikuvaa ja jo vuosisadan alusta saakka selviönä pidetty liikenneväylä Pasilasta kaupungin keskustaan. Tänään Finlandiatalo, alueen avoimuus pohjoiseen ja kulttuurirakennusten keskittymä muistuttavat meitä Aallon ajatuksista.

Eva Johansson väittelee tohtoriksi perjantaina 7. syyskuuta 2018 klo 13 osoitteessa auditorio Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2, Turku. Vastaväittäjänä toimii dosentti Teppo Jokinen, Helsingin yliopisto ja kustoksena dosentti Marie-Sofie Lundström, Åbo Akademi.

Eva Carola Johansson (os. Lindroos) on syntynyt 11.8.1950 Kemiössä. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1970 Åbo svenska samskola -lukiossa ja FM-tutkinnon Åbo Akademissa, 2003.

Eva Johansson on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 0400 538 986 ja sähköpostitse osoitteesta eva.johansson@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:
www.doria.fi/handle/10024/161211?locale=lfi

Eva Johansson

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Ystävällisin ÅA-terveisin,
Mia Henriksson