Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös fysikaalisen kemian alalta

FM Emil Rosqvistin väitöskirja fysikaalisen kemian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin luonnontieteiden ja tekniikan tiedekunnassa perjantaina 26.11.2021.

Väitöskirjan otsikkona on Nanostructured polymeric surfaces for biological interfaces.

Bakteerit ja eläinsolut reagoivat dynaamisesti ympäristöönsä, esimerkiksi materiaalien pintakemiaan, pintarakenteeseen ja jäykkyyteen. Solujen reaktiot ovat monimuotoisia ja ne voivat vaikuttaa solujen kiinnittymiseen, lisääntymiseen ja liikkumiseen eri pinnoilla. Mitä paremmin eri materiaaliominaisuuksien vaikutuksia soluihin ymmärretään, sitä parempia uusia materiaaleja voidaan kehittää sovelluksiin, joissa solujen käyttäytymistä halutaan ennustaa.

Tässä työssä käytettiin lateksipolymeeripintoja, joiden hienorakennetta ja pintaominaisuuksia voitiin säätää. Tavoitteena oli tutkia pintaominaisuuksien vaikutuksia bakteereihin ja eläinsoluihin. Solumalleina käytettiin Staphylococcus aureus -bakteeria sekä ihmisperäisiä ihon fibroblastisoluja ja kohdunkaulan syöpäsoluja. Polymeeripinnoista kehitettiin paperipohjainen diagnostiikka-alusta, jolla tutkittiin sekä solujen reaktioita materiaaleihin että lääkeaineen vaikutuksia soluihin.

Solujen huomattiin reagoivan nanomittaluokan muutoksiin pintarakenteessa, eli muutoksiin, jotka vastaavat noin tuhannesosaa solun koosta. Myös materiaalin pintakemia vaikutti solujen käyttäytymiseen. Yksi uusista löydöistä oli, että bakteerien pintaproteiinisisältö vaihteli eri materiaaliominaisuuksien ja kasvatusmetodien välillä. Lisäksi bakteerivirulenssiin yhdistettyjen proteiinien määrä pystyttiin ensimmäistä kertaa korreloimaan tiettyihin pintakarheusparametreihin.

Tämä työ osoittaa, että kattavalla pintaparametrivalikoimalla voidaan erotella eri pintaominaisuuksien vaikutuksia soluihin. Lisäksi pinnan nanotopografian vaihtelut voivat aiheuttaa merkittäviä eroja solujen biologisessa vasteessa. Tässä väitöstyössä tutkittujen hienorakenteisten pintojen kaltaisia rakenteita voi käyttää helposti työstettävien diagnostiikka-alustojen valmistuksessa, joilla voi kerätä luotettavaa dataa myös yksinkertaisilla metodeilla. Nämä tulokset edesauttavat uusien materiaalien kehittämistä biologisiin sovelluksiin.

Emil Rosqvist väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 26. marraskuuta 2021 klo 13.Vastaväittäjänä toimii group leader Elena Martínez Fraiz, Universitat de Barcelona, Espanja ja kustoksena professori Jouko Peltonen, Åbo Akademi.

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa auditorio Argentum, Aurum, Henrikinkatu 2, Turku, mutta sitä voi myös seurata etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Sven Emil Alexander Rosqvist on syntynyt 12.12.1986 Raaseporissa Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2005 Ekenäs gymnasiumissa, filosofian kandidaatin tutkinnon fysiikassa 2012 Åbo Akademissa ja filosofian maisterin tutkinnon kemiassa 2014, Åbo Akademissa.

Emil Rosqvist on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 964 9658 ja sähköpostitse osoitteesta emil.rosqvist@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Emil Rosqvist

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioida sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.