Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös kirkkohistorian alalta

FT Martti Arkkilan väitöskirja kirkkohistorian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa keskiviikkona 24.11.2021.

Väitöskirjan otsikkona on African Church or Western Mission? The Evangelical Lutheran Church in Kenya Seeks Her Identity 1968–1996.

Vuosina 1968–1996 Kenian evankelis-luterilainen kirkko oli suurelta osin yhtenäinen ja toimi yhtenä hiippakuntana, jota johtivat kenialaiset papit länsimaisten lähetyssaarnaajien sijaan. Tärkeä kysymys kirkolle oli, pitäisikö sen pitää itseään kenialaisena kirkkona vai länsimaisen lähetystyön tuloksena. Tutkimuksen kolme pääosaa seuraavat tapahtumia kenialaisten kirkon johtajien kautta. James Otete Nchogun (1968–1980) aikana kirkko keskittyi kansallisen itsetuntonsa löytämiseen, John Momanyi Kururian (1980–1988) aikana hengelliseen tehtäväänsä ja Francis Nyamwaro Onderin (1988–1996) aikana sosiaaliseen asemansa löytämiseen.

Kenian evankelis-luterilaisen kirkon kehityksessä kysymys ”kirkosta” oli keskeinen. Luterilaisen opetuksen mukaan kirkko tunnistettiin tunnusmerkeistään, sanasta ja sakramenteista. Kysymys kirkon johtajuudesta liittyi samaan keskusteluun. Kenian kristityille tämä kysymys ei ollut niinkään teologiasta vaan sosiaalisesta asemasta. Se halusi tulla yhteiskunnan tunnustamaksi ja arvostamaksi yhteisöksi.

Kirkon tapahtumat kuvaavat hyvin kolonialismin jälkeistä aikaa Keniassa. Pienen kenialaisen kirkon itsenäisyystaistelu oman kirkollisen identiteettinsä löytämiseksi oli voimakas. Sen kautta Kenian evankelis-luterilainen kirkko saavutti kaiken etsimänsä. Se ei ollut enää vain osa länsimaista lähetystyötä, vaan sen sijaan itsenäinen, evankeliumikeskeinen luterilainen kirkko, jota johti kenialainen piispa. Tästä huolimatta kaikki ei näyttänyt olevan kunnossa. Monet maalliset tavoitteet olivat peittäneet kirkon todellisen tehtävän julistaa evankeliumia. Kirkko oli vaarassa menettää identiteettinsä hengellisenä yhteisönä. Lopulta kuitenkin sanoma syntien anteeksisaamisesta Jeesuksen Kristuksen sovituksen veressä antoi sille uuden toivon tulevaisuudesta.

Martti Arkkila väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa keskiviikkona 24. marraskuuta 2021 klo 13.Vastaväittäjänä toimii professori Jouko Talonen, Helsingin yliopisto ja kustoksena professori Ingvar Dahlbacka, Åbo Akademi.

Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa auditorio Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2, Turku, mutta sitä voi myös seurata etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Martti Antero Arkkila on syntynyt 19.4.1965 Parkanossa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1985 Pohjois-Haagan Yhteiskoulussa ja teologian maisterin tutkinnon 1990 Helsingin yliopistossa. Filosofian lisensiaatin tutkinnon hän suoritti 2007 Oulun yliopistossa ja filosofian tohtorin tutkinnon 2008 niinikään Oulun yliopistossa.

Martti Arkkila on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 044 973 2518 ja sähköpostitse osoitteesta martti.arkkila@evl.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Martti Arkkila

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioida sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.