Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös laskentatoimen alalta

MBA, MA (Econ.) Syed Riaz Mahmood Alin väitöskirja laskentatoimen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunnassa 9.4.2021.

Väitöskirjan otsikkona on Gambling in Stock Markets: Empirical Evidence from a Few Important Markets.

Tämä opinnäytetyö liittyy enimmäkseen muutamien maailman osakemarkkinoiden markkinaosapuolten spekulatiiviseen sijoitusluonteeseen. Todisteet osoittavat, että sijoittajat ovat huonosti hajautettuja, ja he suosivat arpajaistyyppisiä osakkeita, so. osakkeita, joilla on suhteellisen pieni todennäköisyys saada erittäin korkea tuotto. Sekä portfolion että yrityksen tason poikkileikkausanalyysiä on käytetty kaikissa artikkeleissa erilaisten muuttujien välisten suhteidemme löytämiseksi. Siksi tämä opinnäytetyö on empiiristä tutkimusta, joka keskittyy spekulatiivisiin sijoittajiin, jotka eivät ole täysin hajautettuja ja vastuussa varojen ylihinnoittelusta tai alihinnoittelusta erilaisten ennakkoluulojen vuoksi.

Sijoittajien riskin välttäminen on perusasia tavallisessa finanssiteoriassa. Sijoituskäyttäytymisen ymmärtäminen on kuitenkin puutteellista, kun sijoittajien mieleen juurtunut riskinhakuinen asenne jätetään kokonaan huomiotta. Viime vuosina rahoituksen tutkijat ovat keskittyneet yhä enemmän spekulatiivisten osakemarkkinoiden vaikutuksiin. Vaikka etukäteen nousevat raja-alueen osakemarkkinat merkitsevät ihanteellista ympäristöä spekulatiivisen sijoitustoiminnan useiden oletettujen vaikutusten testaamiseen, kun otetaan huomioon niiden tietojen rajoitettu ympäristö, näiden markkinoiden yhteydessä on tehty vain vähän tutkimusta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on myötävaikuttaa tähän tyhjyyteen tutkimalla joidenkin suurten osakemarkkinoiden sijoittajien taipumusta sijoittaa osakkeisiin, joissa on arpajaistyyppisiä voittoja – osakkeita, joilla on erittäin pieni todennäköisyys tuottaa erittäin korkeaa tuottoa, ja sen omaisuuden hinnoitteluvaikutuksia.

Jotkut viimeaikaisista teoreettisista kehityksistä viittaavat siihen, että sijoittajien virheet tapahtumien todennäköisyyspainotuksessa saattavat aiheuttaa niiden yliarvostamisen osakkeilla, joilla on pieni mahdollisuus saada suuri positiivinen tuotto. Koska sijoittajat yleensä maksavat enemmän osakkeista, joilla on äärimmäisen positiivinen tuotto, näillä osakkeilla on tulevaisuudessa vähemmän tuottoa. Viimeisimpien todisteiden mukaan sijoittajien taipumuksesta osakkeisiin, joissa on arpajaistyyppisiä voittoja, on dokumentoitu Yhdysvaltojen ja Euroopan osakemarkkinoilla, tutkimme sellaisten osakkeiden olemassaoloa ja mieltymyksiä, jotka näyttävät olevan arpajaisia muutamilla muilla suurilla osakemarkkinoilla. Suurilla markkinoilla lottotyyppiset osakkeet, jotka on tunnistettu voimakkaasti vinojen, valtavan idiosynkraattisen volatiliteetin ja alhaisen hinnan perusteella, ovat huonompia ja niillä on ”arvontapalkkio”. Arpajaistyyppiset osakkeet voivat lisäksi auttaa tutkimaan hämmentävää suhdetta aiemman omaperäisen volatiliteetin ja tuoton välillä.

Syed Riaz Mahmood Ali väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 9. huhtikuuta 2021 klo 13. Vastaväittäjänä toimii professori Mervi Niskanen, Itä-Suomen yliopisto ja kustoksena emeritusprofessori Ralf Östermark, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Syed Riaz Mahmood Ali on syntynyt 4.9.1982 Rajshahissa, Bangladeshissa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1999 Dhaka City Collegessa, Bangladeshissa ja BBA-tutkinnon University of Rajshahissa, MBA-tutkinnon University of Rajshahissa sekä MA (Econ.) -tutkinnon Central Michigan Universityssä, Yhdysvalloissa.

Syed Riaz Mahmood Ali on tavoitettavissa puhelimitse numerosta +358 46 960 1869 ja sähköpostitse osoitteesta syed.ali@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa.

Syed Riaz Mahmood Ali

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä. Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioda sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.