Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös osallisuudesta terveyshyödyn tuottajana

THM Anna-Greta Olsio-Tuiskun väitöskirja hoitotieteen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa perjantaina 9.10.2020.

Väitöskirjan otsikkona on Delaktighet som hälsobringande nytta. En studie ur ett vårdvetenskapligt hälsoperspektiv.

Väitöskirjassa tarkastetaan käsitteiden ”osallisuus” ja ”hyöty” tarkoitusta suhteessa käsitteisiin ”terveys” ja ”terveyden edistäminen” karitatiivisesta hoitotieteellisestä terveysperspektiivistä. Väitöskirja sisältää teoreettisen käsiteanalyysin ja empiirisen tutkimuksen, joka käsittää 50-vuotiaitten terveystarkastukseen ja Botnia-tutkimukseen osallistuneiden haastatteluja. Väitöskirja fokusoi ihmisen omaan kokemukseen siitä mikä on hyödyllistä ja hyvää tekevää terveyden suhteen, sekä miten osallisuus voi tuottaa terveyshyötyä.

Väitöskirjan tulos osoittaa, että metaforiseen lauseeseen ”att vara i lag” (olla yhdessä) sisältyy osallisuuden keskeinen merkitys terveyshyödyn tuottajana. Se on osoitus yhdessäolon ja ihmissuhteitten merkityksestä terveyshyödyn tuottajana.

Terveys- ja Botnia-tutkimusten hyöty koetaan terveyttä edistävänä, oivaltavana ja turvaa tuottavana osallisuutena. Sukusiteitten merkitys synnyttää suurempaa sitoutumista terveyteen.

Yhteenkuuluvaisuus ymmärretään terveyslähteenä, joka antaa enemmän terveyttä elämälle ja enemmän eloa terveydelle. Se käsittää yhteenkuuluvaisuutta, josta herää vastuuta ja joka tuottaa iloa ja josta syntyy hyötyä sekä itselle että toisille. Se sisältää perheyhteisön kasvattavaa yhdessäoloa sekä kävelyn, joka tarjoaa mielekästä osallisuutta toisten ihmisten, eläinten ja luonnon kanssa.

Moniulotteisen terveyskuvan valossa terveyshyödyn hintalappu saa uuden sisällyksen. Terveyshyöty syntyy ihmisen itsehoidon elämän ja terveyden prosesseissa. Terveydenedistämisen vaikuttavuuden sisältöä ei voida yhdistää vain kustannus – hyöty laskelmiin vaan mieluummin kuvailla tekijöinä, jotka kohentavat ihmisten terveyden kasvua.

Anna-Greta Olsio-Tuisku väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 9. lokakuuta 2020 klo 12. Vastaväittäjänä toimii professori Monica Eriksson, Högskolan Väst, Ruotsi, ja kustoksena professori Lisbeth Fagerström, Åbo Akademi.

Yleisö on tervetullut seuraamaan väitöstilaisuutta etänä tämän linkin kautta. Käytännön ohjeet alla.

Anna-Greta Olsio-Tuisku (o.s. Kangas) on syntynyt 10.12.1947 Närpiössä. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1967 Kristinestads samlyceumissa, ja THM-tutkinnon 1992 Åbo Akademissa.

Anna-Greta Olsio-Tuisku on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 050 010 1253 ja sähköpostitse osoitteesta ag.olsio-tuisku@luukku.com.

Tämän linkin takaa löydät väitöskirjan Doriasta.

Anna-Greta Olsio-Tuisku

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioda sen Zoomin keskusteluosioon kun saat luvan kysymyksen esittämiseen.