Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös siitä, miten opetuksellinen sotapelaaminen voi auttaa kasvattamaan taistelutaitoa

Patrik Hulterström.
Patrik Hulterström

FK Patrik Hulterströmin väitöskirja filosofian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa.

Väitöskirjan otsikkona on From Play to Power: A Philosophical Inquiry into How Educational Wargaming Can Help Cultivate Battlefield Acumen.

Väitöstilaisuus järjestetään lauantaina 7. syyskuuta 2024, klo. 13 osoitteessa auditorio Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2, Turku. Väitöstilaisuutta voi seurata myös etänä. Vastaväittäjänä toimii Dr., Lecturer David Banks, King’s College London, Iso-Britannia ja kustoksena professori Martin Gustafsson, Åbo Akademi.

Yhteenveto

Tässä opinnäytetyössä tutkitaan koulutuksellisen sotapelin käsitteellistä mahdollisuutta kehittää taistelukenttä-älyä, joka puolestaan nähdään kriittisenä taitona sotilaallisen menestyksen saavuttamiseksi. Tutkimuksessa tunnistettiin aukko sotapelejä käsittelevässä kirjallisuudessa koskien sitä, kuinka sotapelit voivat kehittää oppimista sodankäynnistä. Havaitun aukon täyttämiseksi ja käsitteellisen viitekehyksen suunnittelemiseksi opinnäytetyössä käytetään filosofista menetelmää reflektiivinen tasapaino. Viitekehys osoittaa, kuinka opetukselliset sotapelit voivat kehittää oppimista, mistä episteemiset saavutukset muodostuvat ja miten niitä voidaan arvioida. Sotapelien luontaisista rajoituksista huolimatta tutkimus osoittaa, että opetukselliset sotapelit voivat toimia arvokkaina työkaluina taistelukenttä-älyn kehittämisessä.

Tutkimus tarjoaa perustellun käsityksen opetuksellisesta sotapelaamisesta ja sen vaikutuksista sotilaalliseen valmiuteen. Samalla tutkimus antaa panoksensa sotapelikirjallisuuden, sotatieteen ja filosofian aloille. Tutkimus korostaa jatkuvan tutkimuksen, viitekehyksen empiirisen validoinnin ja uusien teknologioiden tutkimisen tarvetta. Lisäksi tutkimus suosittaa viitekehyksen soveltamisen laajentamista erilaisiin sotapeli- ja oppimisympäristöihin. Tutkimuksen tulokset voivat vaikuttaa sotilaskoulutuksen sisältöihin sekä laajemmassa kontekstissa episteemisen menestyksen ymmärtämiseen.

Patrik Hulterström on tavoitettavissa sähköpostitse osoitteesta patrik.hulterstrom@fhs.se.

Väitöskirja on luettavissa Åbo Akademin julkaisuarkistossa Doriassa.

Tästä linkistä voit ladata lehdistökuvan väittelijästä.

Ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä:

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.