Kirjoita tähän hakemasi!

Tohtorinväitös sukupuolirooleista ja aggressiivisesta käytöksestä

VTM George Darkon väitöskirja kehityspsykologian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa perjantaina 15.5.2020.

Väitöskirjan otsikkona on Sex Differences in Aggression within Adult Samples in Ghana.

Aikaisemmin on esitetty, että sukupuoliroolit ja perinteiset uskomukset ovat altistaneet miehiä ja poikia dominoimaan tyttöjä ja naisia etenkin patriarkaalisissa Afrikan maissa. Tämä seikka on näin ollen estänyt naisilta pääsyn resursseihin, jotka tekevät heistä vähemmän riippuvaisia miehistä. Sukupuolten vaikuttamismahdollisuudet ja perinteiset uskomukset eivät kuitenkaan ole staattisia. Esimerkiksi Ghanassa on tapahtunut valtavia sosioekonomisia muutoksia viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana, ja siitä on tullut yksi Afrikan vahvimmista talouksista, minkä seurauksena naisten sosioekonominen asema on parantunut. Ei ole aiemmin ollut tiedossa, kuinka paljon nämä muutokset vaikuttivat sukupuolieroihin aggression ilmenemisessä.

Näistä syistä kirjoittaja päätti tutkia sukupuolieroja uhriksi joutumisessa ja aggressiivisen käytöksen ilmenemisessä Ghanan aikuisissa, mukaan lukien normaalit pariskunnat kotona, vankiloissa ja työpaikoilla. Toisena tarkoituksena oli arvioida äitien ja isien ankarien rangaistusten käytön suhdetta lapsiin ja heidän jälkikäteen ilmenevää kokemustaan lapsuuden ankarasta vanhemmuudesta. Nämä tavoitteet olivat perustana väitöskirjan neljälle teesille.

Raporttien mukaan naiset olivat aggressiivisempia tai yhtä aggressiivisia kuin miehet. Sukupuoliin liittyvät erot aggressiivisissa teoissa voidaan ymmärtää paremmin tutkimalla perinteisiä sukupuolirooleja, olosuhteita, joissa aggressiivisia tekoja esiintyy, sekä tekijöiden ja uhrien sosioekonomista asemaa.

Tämä tutkimus auttaa ymmärtämään, kuinka miehiin ja naisiin liittyvät näkemykset vaikuttavat yksilöiden käyttäytymiseen. Näitä rooleja ei määrittele yksinomaan biologia, vaan ne ovat täysin juurtuneet ymmärrykseen käsitteistä, mitä on olla ”mies” ja ”nainen”. Ne ovat ihmisten jäsentämiä, ja ihmiset voivat siksi muuttaa niitä.

George Darko väittelee tohtoriksi Åbo Akademissa perjantaina 15. toukokuuta 2020 klo 12. Vastaväittäjänä toimii professori Victor Adetula, Nordic Africa Institute, Ruotsi, ja kustoksena professori Kaj Björkqvist, Åbo Akademi.

Vallitsevien olosuhteiden vuoksi väitöstilaisuutta ei voi seurata paikan päällä, sen sijaan sitä on mahdollista seurata etänä seuraavan linkin kautta: https://aboakademi.zoom.us/j/62782748398. (Käytännön ohjeet alla.)

George Darko on syntynyt 5.1.1959 Accrassa, Ghanassa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 1979 Hwidiem Secondary School -lukiossa, Hwidiemissä, Ghanassa, ja BSc-tutkinnon 2009 The Open University -yliopistossa, Milton Keynesissä, Iso-Britanniassa, sekä VTM-tutkinnon 2010 Keelen yliopistossa, Staffordshiressä, Iso-Britanniassa.

George Darko on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 040 715 1039 ja sähköpostitse osoitteesta geodar@saunalahti.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa: https://www.doria.fi/handle/10024/177170?locale=lfi.

George Darko

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Käytännön ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman yllä olevaa linkkiä ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.

Väitöstilaisuuden aikana yleisön tulee varmistaa, että oman laitteen mikrofoni on mykistettynä ja että kamera ei ole päällä.

Tilaisuuden lopussa yleisö saa mahdollisuuden esittää kysymyksiä. Jos sinulla on kysymys, ilmoita siitä käyttämällä ”Raise Hand” -toimintoa. Valmistaudu etukäteen: varmista, että tietokoneessasi on mikrofoni, tai muotoile kysymys valmiiksi tekstitiedostoon, josta sitten voit kopioda sen Zoomin keskusteluosioon.

Huomioi, että yleisö ei saa esittää mahdollisia teknisiä ongelmia koskevia kysymyksiä.