Kirjoita tähän hakemasi!

Åbo Akademi
Väitös

Tohtorinväitös suomalaisesta rajatieto-skenestä

FM Tommy Ramstedtin väitöskirja uskontotieteen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa perjantaina 7.12.2018.

Väitöskirjan otsikkona on Knowledge and Identity within the Finnish Fringe-Knowledge Scene.

Uskontotieteen väitöskirja Knowledge and Identity within the Finnish Fringe-Knowledge Scene on tutkimus suomalaisesta rajatieto-skenestä. Sana ”rajatieto” keksittiin 1970-luvulla kun ufologiasta, teosofiasta, parapsykologiasta sekä muista henkisistä virtauksista kiinnostuneet ihmiset halusivat luoda yhdistyksen henkilöille joilla oli samankaltaisia kiinnostuksia.

Väitöskirjan keskeiset kysymykset käsittelevät identiteetin ja tiedon muodostumista miljöön sisällä. Kun skenen edustajat mieltävät itsensä henkilöinä joilla on erityistä tietoa jota laajempi yhteiskunta ei hyväksy, identiteetti ja tieto kietoutuvat toisiinsa. Tämä yhteiskunnan stigmatisoima tieto käsittelee usein ufologiaa tai yliluonnollisia ilmiöitä. Tunne ulkopuolisuudesta synnyttää vahvaa yhteisöllisyyttä. Jos miljöön henkilöitä kritisoidaan mediassa, he saavat usein nauttia jopa suurempaa auktoriteettia rajatietopiireissä.

Väitöskirjassa on haastateltu johtavia rajatieteilijöitä, kuten Ultran päätoimittaja Marko Kanasta, vaihtoehtohistorioitsija Jukka Niemistä, sekä Lapin entistä lääninlääkäriä, ufologi Rauni-Leena Luukanen-Kildeä. Yliluonnolliset tai paranormaalit ilmiöt saavat usein henkisiä tai uskonnollisia merkityksiä skenen sisällä. Paranormaaleilla ilmiöillä sekä niiden tutkimuksella on harvemmin arvoa itsessään, vaan ne ovat tärkeitä siksi että ne viittaavat esimerkiksi korkeampaan kosmiseen järjestykseen. Voidaan siten sanoa, että rajatieto-miljööllä on uskonnollisia piirteitä.

Tommy Ramstedt väittelee tohtoriksi perjantaina 7. joulukuuta 2018 klo 13 osoitteessa auditorio Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2, Turku. Vastaväittäjänä toimii professori Benjamin Zeller, Lake Forest College, USA ja kustoksena professori Peter Nynäs, Åbo Akademi.

Tommy Dan Holger Ramstedt on syntynyt 20.1.1984 Pietarsaaressa. Hän suoritti ylioppilastutkinnon 2003 Jakobstads gymnasium -lukiossa ja filosofian maisterin tutkinnon Åbo Akademissa 2010.

Tommy Ramstedt on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 050 361 0820 ja sähköpostitse osoitteesta tommy.ramstedt@abo.fi.

Väitös on sähköisessä muodossa Doriassa:
www.doria.fi/handle/10024/164673?locale=lfi

Tommy Ramstedt

Klikkaamalla kuvaa saat ladattua painokelpoisen kuvan väittelijästä.
Kuva on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä.

Ystävällisin ÅA-terveisin,
Mia Henriksson