Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös suomalaisista turvapaikkahaastatteluista ja turvapaikkapäätöksistä

Jenny Skrifvars

PsM Jenny Skrifvarsin väitöskirja psykologian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin humanististen tieteiden, psykologian ja teologian tiedekunnassa.

Väitöskirjan otsikkona on Investigating and Improving the Quality of Asylum Interviewing and Decision-Making Practices in Finland.

Väitöstilaisuus järjestetään lauantaina 26. lokakuuta 2024 klo. 13 osoitteessa auditorium Armfelt, Arken, Tehtaankatu 2 Turku. Vastaväittäjänä toimii professori Pär-Anders Granhag, Göteborgin yliopisto, Ruotsi ja kustoksena työelämäprofessori Julia Korkman, Åbo Akademi.

Yhteenveto

Vaikka oikeus turvapaikkaan on määritelty selkeästi kansainvälisessä lainsäädännössä, on yksilön kansainvälisen suojelun tarpeen määrittäminen haastava tehtävä. Turvapaikanhakijoilla on harvoin käytettävissään fyysisiä todisteita, minkä vuoksi hakijan haastattelu muodostaa usein koko tutkinnan perustan. Turvapaikkahakemusten asianmukaisen ja tehokkaan arvioinnin kannalta on erittäin tärkeää, että viranomaisten käyttämät haastattelu- ja päätöksentekomenetelmät perustuvat empiiriseen tutkimustietoon.

Tässä väitöskirjassa selvitimme suomalaisten turvapaikkahaastattelujen ja turvapaikkapäätösten laatua 200 satunnaisesti valitun suomalaisen turvapaikkahakemuksen otoksen perusteella vuosilta 2017–2018. Tulokset osoittivat, että suomalaiset turvapaikkavirkailijat käyttivät vain osittain näyttöön perustuvia haastattelumenetelmiä, kuten pääasiassa avointen kysymysten esittämistä. Lisäksi havaitsimme, että turvapaikkavirkailijat tukeutuivat usein osittain virheellisiin oletuksiin ihmisen muistin toiminnasta ja käyttäytymisestä (esimerkiksi oletukseen, että muistot palautuvat mieleen aina samalla tavalla) arvioidessaan turvapaikanhakijoiden lausuntojen luotettavuutta. Nämä puutteet lisäävät virheellisten turvapaikkapäätösten riskiä. Samankaltaisia havaintoja on tehty myös muissa Euroopan maissa.

Näiden tulosten perusteella kehitimme yhteistyössä Maahanmuuttoviraston kanssa turvapaikkavirkailijoille tarkoitetun oikeuspsykologian erityiskoulutuksen. Koulutuksen keskeisiä teemoja olivat ihmisen muisti, miten kulttuuritausta ja traumaattiset kokemukset voivat vaikuttaa muistiin ja kommunikaatioon haastattelutilanteessa, haastattelutekniikat ja luotettavuuden arviointi. Koulutusta arvioitiin kokeellisessa tutkimuksessa, jossa 55 suomalaisen turvapaikkavirkailijan oikeuspsykologista tietämystä ja kykyä esittää sopivia haastattelukysymyksiä arvioitiin ennen koulutusta ja sen jälkeen. Osallistujien tietämys parani merkittävästi kurssille osallistumisen myötä. Väitöskirjan tulokset korostavat, että turvapaikkavirkailijoiden kouluttaminen näyttöön perustuvien haastattelu- ja päätöksentekomenetelmien käytössä on tärkeää pätevien turvapaikkapäätösten varmistamiseksi.

Jenny Skrifvars on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 0400 573 793 ja sähköpostitse osoitteesta jenny.skrifvars@abo.fi.

Väitöskirja on luettavissa Åbo Akademin julkaisuarkistossa Doriassa.

Tästä linkistä voit ladata lehdistökuvan väittelijästä.