Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös teatterista opetuksessa

Nina Dahl-Tallgren

KM Nina Dahl-Tallgrenin väitöskirja kasvatustieteen alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa.

Väitöskirjan otsikkona on Towards a performative pedagogy: An educational design study of three Theatre-In-Education programmes.

Väitöstilaisuus järjestetään perjantaina 25. lokakuuta 2024 klo. 13 osoitteessa Akademisalen, Åbo Akademi, Rantakatu 2, Vaasa. Väitöstilaisuutta voi seurata etänä. Vastaväittäjänä toimii professori Lynn Fels, Simon Fraser University, Kanada ja kustoksena professori Ria Heilä-Ylikallio, Åbo Akademi.

Yhteenveto

Teatteri opetuksessa yhdistää teatterin ja oppimisen, vahvistaen osallistumista ja uteliaisuutta tietyn teeman ympärillä. Tutkimus tarkastelee, miten tämä avaa mahdollisuuksia laajentaa taiteen eri muotojen käyttöä opetuskontekstissa.

Tämän tutkimuksen taustalla on kehitys- ja tutkimushanke ”TIU på Wasa Teater” vuosina 2020–2023 (TIU = ”Teater i undervisningen” eli teatteri opetuksessa). Hankkeen aikana tuotettiin kolme teatteri opetuksessa -ohjelmaa, jotka käsittelevät nuorisoa ja sosiaalista mediaa, yksinäisyyttä sekä kestävyyttä. Koulutussuunnittelun tutkimuksessa toteutettiin kolme tutkimussykliä teatteri opetuksessa -ohjelmien ympärillä. Tutkimus selvitti teatterin ja oppimisen välistä suhdetta: mitä tuotetaan ja mikä mahdollistetaan näissä toisiinsa kietoutuneissa suhteissa. Tulokset voivat ohjata luomaan oppimisympäristöjä, joissa teatteri opetuksessa -osallistujat voivat muuttaa itseään suhteessa maailmaan.

Tutkimukselle on ominaista reagointikyky, joka tunnistaa mahdollisuuksia ja haasteita taiteilijoiden, kouluttajien, yhteiskunnan ja tutkijoiden väliselle yhteistyölle. Se keskittyy aikaansaamaan muutosta ja kehitystä sekä taiteellisessa että kasvatustoiminnassa.

Tutkimus edistää ymmärrystä pedagogiikan ja taiteen yhteydestä oppimisprosessina, jossa opettaminen nähdään suhteellisena ja tiedon tuottaminen jatkuvana prosessina. Teatteri opetuksessa tarjoaa osallistujille alustan tutkia itseään, identiteettiään ja ympäristöään eri näkökulmista hahmojen ja tarinoiden kautta. Tämä lähestymistapa edistää kommunikaatiota, empatiaa, sosiaalista ymmärrystä ja kriittistä ajattelua.

Opiskelijat osallistuvat aktiivisesti oppimiseensa, yhdistäen luovan ilmaisun ja reflektoinnin yhteistyössä muiden kanssa. Tutkimus on myös tarjonnut näkemyksiä dramaturgiseen ajatteluun: miten performatiivinen oppimisprosessi rakennetaan ja ohjataan. Performatiivinen oppimisprosessi tarkoittaa, että opettajat ja opiskelijat tutkivat tietoa yhdessä, jolloin oppiminen tapahtuu aktiivisen osallistumisen ja toiminnan kautta. Lopuksi analyysien löydöt ovat vaikuttaneet performatiivisen pedagogiikan teorian kehittämiseen. Taiteen kautta tapahtuvan opetuksen, merkityksen luomisen ja oppimisen välinen suhde on kietoutunut maailmaamme. Yhdistämällä teatteria ja pedagogiikkaa performatiivisena pedagogiikkana luodaan lapsille ja nuorille dynaaminen, koskettava, merkityksellinen ja mukaansatempaava oppimisympäristö.

Nina Dahl-Tallgren on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 050 585 0903 ja sähköpostitse osoitteesta dahltallgren@gmail.com.

Väitöskirja on luettavissa Åbo Akademin julkaisuarkistossa Doriassa.

Tästä linkistä voit ladata lehdistökuvan väittelijästä.

Ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä:

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.