11.12.2024
Tohtorinväitös vähemmistöjen ja saamelaisten representaatiosta suomalaisen perusopetuksen historianopetuksessa
VTM Tanja Kohvakan väitöskirja kehityspsykologian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa.
Väitöskirjan otsikkona on The Inclusion of Minorities and the Sámi People in History Education in Finland.
Väitöstilaisuus järjestetään keskiviikkona 18. joulukuuta 2024 klo. 13 osoitteessa Akademisalen, Academill, Rantakatu 2, Vaasa. Väitöstilaisuutta voi myös seurata etänä. Vastaväittäjänä toimii Associate Professor Associate Professor Katharine Burn, University of Oxford, Iso-Britannia ja kustoksena apulaisprofessori Emmanuel Acquah, Åbo Akademi.
Yhteenveto
Väitöskirjassaan Tanja Kohvakka tutkii vähemmistöjen ja alkuperäiskansa saamelaisten representaatioita suomalaisen perusopetuksen historianopetuksessa. Tutkimus tarkastelee, kuinka historianopetukseen liittyvät toimijat mahdollistavat tai heikentävät vähemmistöjen ja saamelaisten historian mukaanottamista opetukseen. Motivaatio kyseisen aiheen tarkasteluun on kummunnut kansalaisyhteiskunnan ja ihmisoikeustoimijoiden ilmaisemasta huolesta, jonka mukaan yhteiskunnan heikko tietämys eri vähemmistöistä ja alkuperäiskansasta on ollut omiaan ylläpitämään ennakkoluuloja ja syrjiviä käytäntöjä Suomessa.
Kohvakan tutkimusmateriaali koostuu opetussuunnitelmasta, historian oppikirjoista sekä historianopettajien kanssa käydyistä haastatteluista. Tutkimus valottaa historianopetuksen nykyistä tilaa sekä tuo esiin erilaisia kehitysehdotuksia. Tutkimustulosten mukaan vähemmistöjen ja saamelaisten representaatiot riippuvat monesta muuttujasta. Opetussuunnitelma antaa hyvät mahdollisuudet monikulttuuriseen otteeseen historianopetuksessa, mutta toisaalta se ei suorasanaisesti velvoita siihen. Yleisesti ottaen vähemmistöt ja saamelaiset saavat vähän tilaa historian oppikirjoissa, mutta eroavaisuudet kirjasarjojen välillä ovat merkittäviä. Näissä opetussuunnitelman ja oppikirjojen luomassa ympäristössä historianopettajien omilla käytänteillä on suuri vaikutus. Tämän tutkimuksen mukaan historianopettajat ovat motivoituneita opettamaan vähemmistöistä ja saamelaisista, mutta ajan- ja tuenpuute vaikuttavat tähän heikentävästi. Tutkimus ehdottaa, että vähemmistöjen ja saamelaisten representaation kasvattamiseen myötävaikuttaisi systemaattinen muutos, jossa koko historianopetuksen valmistelu ja toteutus otettaisiin huomioon.
Tanja Kohvakka on tavoitettavissa sähköpostitse osoitteesta tanja.kohvakka@abo.fi.
Väitöskirja on luettavissa Åbo Akademin julkaisuarkistossa Doriassa.
Tästä linkistä voit ladata lehdistökuvan väittelijästä.
Ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä:
Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.