Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tohtorinväitös vertaisväkivallasta ja seksuaalisesta häirinnästä suomalaisten ja turkkilaisten nuorten keskuudessa

Isla Varpula

VTM Isla Varpulan väitöskirja kehityspsykologian alalta esitetään julkisesti tarkastettavaksi Åbo Akademin kasvatustieteiden ja hyvinvointialojen tiedekunnassa.

Väitöskirjan otsikkona on Peer Aggression and Sexual Harassment among Adolescents in Turkey and Finland; Perceived Ethnic Discrimination and School Connectedness in Relation to Immigrant Status.

Väitöstilaisuus järjestetään torstaina 31. lokakuuta 2024 klo. 12. Väitöstilaisuutta voi seurata etänä. Vastaväittäjänä toimii dosentti Joam Evans Pim, Center for Global Nonkilling, Hawaiji, USA ja kustoksena dosentti Karin Österman, Åbo Akademi.

Yhteenveto

Tämän väitöskirjan tavoitteena oli kaksiosainen tutkimus. Ensinnäkin se pyrki syventymään erilaisten vertaisväkivallan muotojen (fyysinen, sanallinen, epäsuora ja digitaalinen) ja seksuaalisen häirinnän (fyysinen ja sanallinen) esiintyvyyteen kahdessa eri nuorten (9–15-vuotiaiden) ryhmässä Turkissa ja Suomessa. Tutkimuksessa käsiteltiin sekä aggressiivisesti käyttäytyneiden että uhriksi joutuneiden kokemuksia. Tutkimus arvioi sukupuolieroja sekä tekijöissä että uhreissa, ja vertaili näitä kahden eri maaryhmän välillä. Seksuaalista häirintää on tutkittu laajasti aikuisten naisten keskuudessa työpaikoilla, mutta ei riittävästi nuorten keskuudessa.

Toiseksi väitöskirjan tavoitteena oli tutkia koettua etnistä syrjintää Suomen yläkoululaisten keskuudessa. Ryhmät oli jaettu perhetaustan mukaan kolmeen eri ryhmään: (1) syntyperäiset suomalaiset, (2) maahanmuuttajat ja (3) monikulttuuriset nuoret, eli ne, joilla on toinen vanhempi syntyperäinen suomalainen ja toinen maahanmuuttaja. On huomionarvoista, että monikulttuuriset nuoret ovat olleet aliedustettuina aiemmassa tutkimuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös koulun yhteisöllisyyden tunnetta suhteessa etniseen syrjintään, mikä edustaa toista puutetta olemassa olevassa kirjallisuudessa.

Yhteenvetona, tämä väitöskirja korostaa kulttuuristen taustatekijöiden merkitystä aggression ja seksuaalisen häirinnän kohdalla, ja ehdottaa, että nämä taustatekijät voivat ilmetä myös koetussa syrjinnässä ja vaikuttaa koulun yhteisöllisyyteen. Lisäksi se nostaa esiin monikulttuuriset nuoret aliedustettuna ryhmänä ja tarjoaa arvokasta tietoa heidän kokemuksistaan syrjinnästä ja yhteisöllisyydestä.

Isla Varpula (os. Ulubas) on tavoitettavissa puhelimitse numerosta 046 840 8661 ja sähköpostitse osoitteesta isikulubas@gmail.com.

Väitöskirja on luettavissa Åbo Akademin julkaisuarkistossa Doriassa.

Tästä linkistä voit ladata lehdistökuvan väittelijästä.

Ohjeet tohtorinväitöstilaisuuden seuraamiseksi etänä:

Jotta voisit seurata tohtorinväitöstilaisuutta etänä, tarvitset ohjelman nimeltä Zoom tai Google Chrome -selaimen. Sinun ei tarvitse luoda Zoom-tiliä voidaksesi seurata väitöstilaisuutta. Jos asennat Zoom-sovelluksen tulee sinun napauttaa tapahtuman linkkiä (yllä) ja hyväksyä, että Zoom avaa linkin.