Kirjoita tähän hakemasi!

Mediatiedote

Tupa täynnä kun Imagine! pohtii yliopistojen tulevaisuutta

Mikä on viisauden rooli tietoyhteiskunnassa? Miten yliopistojen tulee opettaa tulevaisuudessa? Mitä taitoja tulevaisuuden päätöksentekijät tarvitsevat? Seminaari ”Imagine! Science, knowledge, and wisdom in the University of the Future” järjestetään Sigyn-salissa, Linnankatu 60, Turku, torstaina 25 lokakuuta 2018, klo 13–16.

Tilaisuus on osa Åbo Akademin satavuotisjuhlia, joita vietetään koko vuoden 2018, ja se avaa keskustelun yliopistojen tulevaisuudesta. Paneelissa istuvat Maryan Abdulkarim (aktivisti ja toimittaja), Li Andersson (Vasemmistoliiton puheenjohtaja), Tarja Halonen (Suomen presidentti 2000–2012), Stefan Ingves (Ruotsin valtiopankin Riksbankenin johtaja), Alf Rehn (Syddansk Universitetin professori) ja Göran Rosenberg (kirjailija ja toimittaja). Keskustelua johtaa Åbo Underrättelserin toimittaja Dan Lolax.

Tilaisuus on kaikille avoin ja ilmainen, mikä on herättänyt mielenkiintoa. Ilmoittautuneita osallistujia on jo 400 kappaletta, mikä tarkoittaa että tilaisuus on täyteen varattu. Seminaaria voi kuitenkin seurata suorana lähetyksenä osoitteessa www.abo.fi/imaginelive.

Paneelia johtava Dan Lolax odottaa eloisaa keskustelua.

– Odotan päteviä tulevaisuuspohdintoja panelisteilta, jotka ovat asioihin perehtyneitä ja ansioituneita omilla aloillaan, Lolax sanoo.

Åbo Akademin juhlavuoden aikana ei haluta ainoastaan katsoa taaksepäin, vaan myös eteenpäin, tulevaan sataan vuoteen. Tämä tehdään tietoisena niistä muutoksista, joita ovat kohdanneet niin yliopistot instituutioina kuin käsitys tiedosta, jonka kanssa yliopistoissa työskennellään.

– Kun Åbo Akademi perustettiin vuonna 1918, sen pääasiallinen tehtävä oli kouluttaa ja kasvattaa. Haluttiin varmistaa edellytykset kaksikielisen yhteiskunnan säilyttämiseen, sekä vakaannuttaa sisällissodasta järkyttynyttä kaupunkia. Tänä päivänä yliopistot asettavat tutkimuksen koulutuksen edelle, sanoo Åbo Akademin kansleri ja juhlavuoden järjestelyistä vastaava Ulrika Wolf-Knuts.

– Minkälaista toimintaa yliopistossa painotetaan tulevaisuudessa? Olemme keränneet ryhmän nimekkäitä ja kokeneita henkilöitä antamaan näkemyksensä siitä, miten yliopiston rooli yhteiskunnassa tulee muuttumaan.

Haastattelupyynnöt ja akkreditointi:

Nicklas Hägen