Kirjoita tähän hakemasi!

Mediakutsu

Turun terveys- ja lääkealan huippututkimus ja Bayer etsivät tulevaisuuden innovaatioita Corporate Cornerissa

Turun alueen korkeakoulut järjestävät yhdessä Bayerin kanssa Corporate Corner -tapahtuman Medisiina D:ssä ja vierailukeskus Joessa maanantaina 10.10.2022. Tilaisuudessa kartoitetaan uusia yhteistyömahdollisuuksia lääketutkimuksen, tuotekehityksen ja tuotantoteknologian aloilla. Vierailukeskus Joessa järjestetään iltapäivällä myös vuorovaikutteinen ja pelillinen lääkekehityksen simulaatio. Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan.

Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Turun ammattikorkeakoulu ovat kaikki solmineet strategisen kumppanuussopimuksen lääkeyhtiö Bayerin kanssa. Korkeakoulut järjestävät yhdessä Bayerin kanssa tutkijoille ja opiskelijoille suunnatun Corporate Corner -tapahtuman Medisiina D:ssä ja vierailukeskus Joessa maanantaina 10.10.2022.

Turku on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä lääketieteen, terveysteknologioiden ja lääkekehityksen huippututkimuksen keskittymä. Turun korkeakoulujen ja Bayerin kumppanuus tuo hyötyjä niin alueen eri toimijoille, taloudelle kuin asukkaillekin ja laajemminkin koko Suomessa.

Corporate Corner tarjoaa mahdollisuuden keskustella esimerkiksi lääketutkimukseen, kliinisiin tutkimuksiin ja lääkkeiden tuotantoteknologiaan liittyvistä teemoista. Tapahtumassa opiskelijoilla ja tutkijoilla on myös mahdollisuus käydä urakeskusteluja Bayerin edustajien kanssa.

– Teemme laajaa yhteistyötä korkeakoulujen kanssa sekä tutkimuksen että koulutuksen alueella, koska uskomme, että tulevaisuuden innovaatiot ja paras hoito potilaille syntyvät yhteistyössä. Globaalissa kilpailussa menestyminen vaatii parhaat osaajat ja erilaisista toimijoista koostuvan innovaatioekosysteemin. Hyvä esimerkki tästä on Turkuun perustettava lääkekehityskeskus, joka edistää suomalaisten lääkeinnovaatioiden tehokkaampaa kaupallistamista. Yliopistot ovat tämän ekosysteemin peruspilareita, kertoo Bayer Nordicin toimitusjohtaja Christiane Temminghoff.

Aamupäivällä tapahtumassa kuullaan Temminghoffin ja Turun yliopiston rehtorin Jukka Kolan puheenvuorot. Bayer esittelee lisäksi tilaisuudessa toimintaansa ja osaamistarpeitaan, minkä jälkeen aamupäivän osuuden päättää korkeakoulujen ja yritysten välistä yhteistyötä käsittelevä paneelikeskustelu. Paneelissa keskustellaan ulkomaisten osaajien, investointien sekä lääketutkimuksen ja -tuotannon merkityksestä Turun alueella ja Suomessa.

Iltapäivällä tutkijat pääsevät esittelemään omia tutkimusaiheitaan tai mahdollisia yhteistyöideoita Bayerin edustajille. Tilaisuuteen osallistuu noin 200 tutkijaa ja kymmeniä opiskelijoita. Yhteistyöehdotuksia on tullut lähemmäs 50, joista osuvimmista käydään keskustelua Bayerin kanssa.

Vierailukeskus Joessa järjestetään klo 13 alkaen lääkekehityksen simulaatio, jossa osallistujat pääsevät kokemaan lyhyessä ajassa lääkekehityksen koko kaaren laboratorioista apteekkeihin. Todellisuudessa lääkeaineen kehitys voi kestää yli kymmenen vuotta ja vain noin yksi prosentti kaikista lääkeaihioista päätyy markkinoille.

Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan Corporate Corner -tilaisuutta Medisiina D:ssä (Kiinamyllynkatu 10, Turku) maanantaina 10.10. klo 10–12. Tilaisuuden yhteydessä on myös mahdollisuus haastatella tutkijoita ja järjestäjätahojen avainhenkilöitä. Toimittajat voivat myös osallistua lääkekehityksen simulaatioon Vierailukeskus Joessa klo 13 alkaen.

Tapahtuman verkkosivut.

Lisätietoa tapahtumasta:

Eeva Rainio, tiedekuntapäällikkö, lääketieteellinen tiedekunta, Turun yliopisto, p. 029 450 2653, erainio@utu.fi

Lisätietoa Bayerista ja mediayhteydenotot:

Aino Försti-Smith, viestintäjohtaja, Bayer Suomi, p. 040 687 9995, aino.forsti-smith@bayer.com

Ohjelma:

9.45: Ilmoittautuminen ja kahvi

10.15: Tilaisuuden avaus ja Bayerin esittely, rehtori Jukka Kola, Bayer Nordicin toimitusjohtaja Christiane Temminghoff

10.35: Bayerin toiminnan ydinalueet ja osaamistarpeet, Bayerin Turun tuotantolaitoksen johtaja Tomi Penttilä, Bayerin Turun tutkimus- ja tuotekehityksen johtaja Manja Ahola & Bayerin syöpätautien kliinisen lääketutkimuksen projektinhallinnan johtaja Tarja Jalava

11.15: Paneelikeskustelu korkeakoulujen ja yritysten yhteistyöstä

Monimuotoisuuden merkitys innovaatioissa – Miten houkutella kansainvälistä osaamista Suomeen?

Mika Hannula, vararehtori Turun yliopisto
Christiane Temminghoff, toimitusjohtaja, Bayer Nordic

Lääkekehitys ja innovaatiot talouskasvun ajureina Turussa ja Suomessa

Reko Leino, vararehtori, Åbo Akademi
Manja Ahola, tutkimus- ja tuotekehityksen johtaja, Bayer Turku

Kuinka kehitetään tuotannon kyvykkyyksiä ja houkutellaan investointeja Turun alueelle ja koko Suomeen?

Vesa Taatila, rehtori, Turun ammattikorkeakoulu
Tomi Penttilä, Bayerin Turun tuotantolaitoksen johtaja

12.00: Lounastauko

13.00: Etukäteen valittujen aiheiden pitchauksia, pienryhmäkeskusteluja Medisiina D:ssä ja lääkekehityksen simulaatio Vierailukeskus Joessa