Kirjoita tähän hakemasi!

Ukrainan sota

Åbo Akademi tuomitsee yhdessä muiden suomalaisten yliopistojen kanssa Venäjän sotatoimet ja ilmaisee myötätuntonsa ja tukensa Ukrainalle ja sen yliopistoyhteisölle. Tälle sivulle on koottu tietoa Ukrainan sotaan liittyen ja siitä, miten se vaikuttaa Åbo Akademin toimintaan. Päivitämme sivua säännöllisesti.

Åbo Akademin kriisinhallintaryhmä vastaa yliopiston toimien koordinoinnista Ukrainan sotaan liittyen.

Åbo Akademi noudattaa Suomen hallituksen ja opetusministeriön linjauksia Venäjän kanssa toteutettavassa tutkimus-, koulutus- ja opiskelijavaihdossa.

Åbo Akademin opiskelijoilla, tutkijoilla ja työntekijöillä on ystäviä ja sukulaisia konfliktin molemmilla puolilla. Olemme kaikki osa Åbo Akademin yhteisöä, ja kohtelemme kaikkia yhteisön jäseniä kunnioittavasti kansallisuudesta tai alkuperästä riippumatta. Åbo Akademi suhtautuu nollatoleranssilla kaikenlaiseen kiusaamiseen, rasismiin ja vihapuheeseen.

Tämä pätee juuri nyt:

• Opetus- ja kulttuuriministeriön suosituksen mukaisesti Åbo Akademi jäädyttää toistaiseksi kaiken yhteistyön venäläisten yliopistojen ja muiden venäläisten organisaatioiden kanssa.
  • Åbo Akademi ei tällä hetkellä solmi uusia yhteistyösopimuksia venäläisten ja valkovenäläisten kumppaneiden kanssa.
  • Åbo Akademi suosittaa ettei venäläisten ja valkovenäläisten yliopistojen tai muiden instituutioiden tutkijoita ja asiantuntijoita kutsuta vastaväittäjiksi, esitarkastajiksi tai rekrytointi- ja dosenttiprosesseissa kuultaviksi asiantuntijoiksi.
  • Åbo Akademi ei ota vastaan vierailevia tutkijoita Venäjältä.
  • Åbo Akademi ei käynnistä uusia julkaisuprojekteja, kuten artikkeleja, lukuja tai kirjoja, Venäjällä toimivien tutkijoiden kanssa.
  • Työmatkat Venäjälle, Valko-Venäjälle tai Ukrainaan eivät ole sallittuja.
  • Henkilökunta ja opiskelijat, jotka ovat kotoisin Venäjältä, Valko-Venäjältä tai Ukrainasta voivat jatkaa työtään ja opintojaan Åbo Akademissa. Åbo Akademi ei tässä vaiheessa ota uusia vaihto-opiskelijoita Venäjältä tai Valko-Venäjältä.
  • Åbo Akademi ja Åbo Akademin avoin yliopisto tarjoavat ukrainalaisten yliopistojen opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa yliopistokursseja maksutta. Lisätietoja kurssijärjestelyistä ja ilmoittautumisesta ukrainalaisille opiskelijoille.
  • Åbo Akademi tekee yhteistyötä muiden suomalaisten korkeakoulujen kanssa tukeakseen ukrainalaisia opiskelijoita, tutkijoita ja henkilökuntaa ja tarjotakseen heille mahdollisuuksia opiskella tai työskennellä Suomessa.

Jos tarvitset tukea:

Lisätietoja:

EU:n Ukrainan sodasta johtuva sanktiopaketti

Åbo Akademi käsittelee hakijoiden, opiskelijoiden, työntekijöiden, sekä muiden organisaatioon liittyvien henkilöiden henkilötietoja täyttääkseen tehtävänsä ja velvoitteensa yliopistona. Käsittelemme henkilötietoja toimintojen niin vaatiessa sekä laillisin perustein EU:n tietosuoja-asetusten (GDPR) mukaisesti.

EU:n Ukrainan sodasta johtuva sanktiopaketti sisältää yksityishenkilöihin kohdistuvia pakotteita, jotka saattavat koskettaa Åbo Akademiihin liittyviä toimintoja ja henkilöitä. Yliopistolla on laillinen velvoite varmistaa, että sen toiminta on pakotteiden mukaista. Niin kauan, kun pakotteet ovat voimassa käymme tästä syystä säännöllisesti läpi henkilörekisterimme ja vertaamme niitä pakotelistoihin.

Mikäli rekistereiden tarkistus antaa aihetta kysymyksiin, otamme henkilökohtaisesti yhteyttä niihin, joita kysymykset koskevat. Käsittelemme jokaisen tapauksen erikseen (toisin sanoen, emme käytä automatisoitua päätöksentekoa).

Mikäli sinulla on kysyttävää rekistereiden tarkastuksesta, voit kääntyä johtaja Stefan Willförin puoleen (stefan.willfor@abo.fi).

Tietoa Åbo Akademin yleisestä tavasta käsitellä henkilötietoja, sekä henkilötietojasi koskevista oikeuksista löytyy osoitteesta https://www.abo.fi/fi/tietosuoja/