Metoder inom kultur- och idéhistoria (Europa, Norden)

Seminariet Metoder inom kultur- och idéhistoria (Europa, Norden) organiseras av Johanna Ilmakunnas, professor i nordisk historia vid Åbo Akademi, och Charlotta Wolff, professor i Finlands historia vid Åbo universitet, som ett samarbete mellan de två universiteten. Seminariets målsättning är att befrämja förnyelse inom historieskrivningen genom att utforska nya metoder och mångdisciplinära närmanden inom kultur- och idéhistoria. Seminariet sammanträder sex gånger årligen online och är öppet för alla intresserade forskare oavsett status eller institutionell tillhörighet.

För mera information och för att få länken till Zoom, vänligen kontakta Johanna Ilmakunnas eller Charlotta Wolff.

Program 2024

Våren

8 februari
John Stobart, Manchester Metropolitan University
Morality and materiality: Consumption and the English parish clergy in the long eighteenth century

Ere Nokkala, Jyväskylä universitet
Poliittinen talous 1700-luvun Ruotsissa

Emily Cockayne, University of East Anglia
Researching anonymous letter writing, Britain 1760–1939: Sources and methods of analysis

Hösten

10 oktober
Ellen Krefting, Universitetet i Oslo
Maritime Modernities: Formats of Oceanic Knowledge

14 november
Natacha Coquery, Université Lumière Lyon 2
L’objet de luxe au XVIIIe siècle: Modes d’approche d’une réalité mouvante

12 december
meddelas senare

Huvudbild: Elias Martin, Utsikt över Paris från kajen under Pont Neuf, 1766–1768, Nationalmuseum, foto Hans Thorwid, public domain.

Uppdaterad 8.4.2024