ÅA-forskare undersöker miljöförändringar i arktiska hav

Forskare från Åbo Akademi deltar i en tre veckor lång provtagningsresa ombord på fartyget Endurance längs kusterna i Grönland och Kanada.

Som en del av sina doktorandstudier i miljö- och marinbiologi vid Åbo Akademi studerar Amalia Skrifvars, tillsammans med handledaren Giannina Hattich, kiselalgen Thalassiosira hyalina i de arktiska havsområdena. Syftet är att undersöka hur kiselalger kan anpassa sig till stigande havstemperaturer och andra miljöförändringar.

Fartyget, som drivs av Lindblad-National Geographic, tar forskargruppen genom varierande arktiska landskap där väderförhållandena starkt påverkar arbetet.

Amalia Skrifvars och Giannina Hattich under fältarbete ombord på forskningsfartyget Endurance vid Grönlands kust, där de studerar arktiska kiselalgers anpassning till klimatförändringar.

– Isberg, glaciärer och dimma har gjort expeditionen utmanande men lärorik. Efter fältarbetet kommer proverna att analyseras i Finland för att fördjupa vår förståelse för hur kiselalger kan överleva och anpassa sig till det förändrade arktiska klimatet, berättar Skrifvars.

– Hittills har vi sett massiva isberg, vackra glaciärer och ståtliga berg i både solsken, regn och dimma. Vi märkte snabbt hur beroende all verksamhet i Arktis är av vädret. Vi kunde ta prover vid ett isberg under klar himmel på morgonen, men bara några timmar senare stoppades vår färd av tjock dimma. Det är därför nästintill omöjligt att planera provtagningen i förväg, så vi arbetar dag för dag här på fartyget, säger hon.

Vid hemkomsten från expeditionen kommer Skrifvars att analysera kiselalgernas temperaturanpassning vid Åbo Akademis forskningsstation, Husö biologiska station på Åland.

Studien ingår i projektet ”ISOLATED: Impact of Stability On pLasticity and AdapTation potEntial of Diatoms”, som leds av Giannina Hattich, postdoktor vid Åbo Akademi och Åbo universitet. Projektet undersöker hur arktiska fytoplanktonarter, särskilt kiselalger, reagerar på förändrade miljöförhållanden och hur deras överlevnadsförmåga påverkas i ett förändrat klimat.

Kiselalger spelar en central roll i Arktis ekosystem eftersom de fungerar som en grundläggande näringskälla för många marina djur. De hjälper också till att cirkulera näringsämnen i havet. Eftersom Arktis drabbas särskilt hårt av klimatförändringarna är det viktigt att förstå hur organismer som kiselalger anpassar sig till dessa snabba förändringar.

Havsforskning är ett centralt forskningsområde vid Åbo Akademi. Med forskningsprofilen Havet strävar man efter att utveckla lösningar som möjliggör en hållbar samexistens mellan moderna samhällen och den marina miljön.

Forskningen kommer att ha stor betydelse för att förstå hur Arktis ekosystem fungerar och de bredare effekterna av klimatförändringarna på det marina livet.
Fytoplankton, som är viktiga för jordens ekosystem, kan snabbt anpassa sig eftersom de förökar sig snabbt och finns i stora mängder. I en enda droppe vatten kan det finnas lika många fytoplankton som en stor stads befolkning.