Åbo Akademi inleder läsåret 2023–2024 med inskription

Läsåret 2023–2024 vid Åbo Akademi öppnas officiellt med inskription i Vasa onsdag 6.9.2023 och i Åbo torsdag 7.9.2023.

Programmet i Vasa börjar klockan 12.30 i Trefaldighetskyrkan och fortsätter sedan i Akademisalen i Academill, Strandgatan 2, från klockan 14.15, publiken ombeds ta plats senast klockan 14.05.

Programmet i Akademisalen inleds med procession följt av musik av
studentkören Pedavoces, välkomsttal av Lisbeth Fagerström, rektor vid Åbo Akademi i Vasa, och inskriptionstal av Mikael Lindfelt, rektor vid Åbo Akademi.
Programmet fortsätter med prisutdelning: Ann-Mari Finniläs pris och Elvings legat följt av musik med Rockföreningen vid Åbo Akademi i Vasa. Högtidligheten avslutas med Studentkårens hälsning framförd av Styrelseordförande Nicolina Nordman och Vasa stads hälsning som framförs av Stadsdirektör Tomas Häyry. Efteråt välkomnas gästerna till foajén i Academill för mingel och traktering.

Talet av rektor i Vasa, pristagarna i samband med inskriptionen i Vasa och bildmaterial laddas upp på Åbo Akademis webbplats klockan 15 onsdag 6.9.2023.

Inskription i Åbo

I Åbo öppnas läsåret 2023–2024 officiellt torsdag 7.9.2023. Programmet börjar klockan 14.15 i Åbo domkyrka och fortsätter sedan i Solennitetssalen, Rothoviusgatan 2, från klockan 15.30 där publiken ombeds ta plats senast klockan 15.20.

Programmet i Solennitetssalen inleds med procession. Högtidligheten fortsätter med musik av Akademiska Orkestern vid Åbo Akademi följt av inskriptionstal av Mikael Lindfelt, rektor för Åbo Akademi. Efter det här följer körsång och studentkårens hälsning framförd av Styrelseordförande Nicolina Nordman. Högtidligheten avslutas med utdelning av Elvings legat.
Efter inskriptionen välkomnas gästerna till huvudbyggnadens innergård för mat och dryck.

Allt material från båda inskriptionerna finns tillgängligt på Åbo Akademis webbplats klockan 15.30 torsdag 7.9.2023.

Anmälan till inskriptionstillfällena kan göras via denna länk, sista anmälningsdag 31.8.2023: https://crm.abo.fi/Events/2496/Apply

Välkommen!