Åbo Akademi lanserar vetenskapspodcast

Åbo Akademi lanserar podcasten Forskaren den 26 mars 2021. Forskaren kommer att lyfta upp varierande samhällsrelevanta teman och fördjupa sig i dem med hjälp av vetenskapare från i huvudsak Åbo Akademi.

Under den första säsongen frågar man sig till exempel vad det är man mäter när man mäter intelligens och vilka orsakerna till näthat är. I det första avsnittet tittar man närmare på den historiska grogrunden för den franska satirtidningen Charlie Hebdo.
Pamela Friström, Marcus Prest
Pamela Friström och Marcus Prest är värdar för Forskaren.

– Forskare besitter en enorm kunskap och insikt om aktuella samhällsfenomen. Det här sätter sin prägel på podcasten. I våra samtal vill vi dels visa hur komplexa olika fenomen kan vara när man går till botten med dem, och dels försöka få en större förståelse för vår värld, säger redaktör Marcus Prest.

Prest arbetar som redaktör för vetenskapstidskriften Meddelanden från Åbo Akademi och gör Forskaren tillsammans med Pamela Friström, kommunikatör vid Åbo Akademi. De säger att de inte velat lägga för snäva ramar för podcasten.

– Vetenskapen är till sin natur gränsöverskridande och även om det här är Åbo Akademis podcast kommer vi ibland att intervjua vetenskapsidkare också utanför akademin. En röd tråd för podcasten har varit att den i enlighet med universitetets nya strategi ska vara bildande, säger Friström.

Forskaren publiceras via Anchor.fm och distribueras därifrån i dagarna till de vanligaste plattformarna som Spotify, Google Podcasts och Apple Podcasts. Första säsongen består av sju avsnitt som publiceras med två veckors mellanrum under våren.

Lyssna på Forskaren och läs mer: www.abo.fi/forskaren

Mera information:

Marcus Prest
marcus.prest@abo.fi

Pamela Friström
pamela.fristrom@abo.fi

Pressbilder: 1. Pamela Friström och Marcus Prest. 2. Logo.

Avsnitt 1: Franska revolutionen och yttrandefriheten