Pressmeddelande

Åbo Akademi och Folkhälsan ingår strategiskt partnerskap – välmående och hälsa i fokus

Åbo Akademi och Folkhälsan har ingått ett avtal om strategiskt partnerskap. Syftet är att främja forskning, utveckling och utbildning genom att dra nytta av båda parters kontaktyta till det svenska i Finland.

Tf verkställande direktör för Samfundet Folkhälsan Niklas Talling och Åbo Akademis rektor Mikael Lindfelt undertecknade avtalet tisdagen den 10 september 2024 i Helsingfors.

– Åbo Akademi och Folkhälsan är båda betydelsefulla aktörer i Svenskfinland. Vårt strategiska partnerskap är en naturlig utveckling som förankrar befintliga samarbeten och skapar kontinuitet för framtida gemensamma projekt med fokus på välmående och hälsa. Partnerskapet är ett bra exempel på hur vi på Åbo Akademi förverkligar vår nya strategi, både genom vårt särskilda ansvar för det svenska i Finland och genom att utveckla strategiska partnerskap, säger Mikael Lindfelt, rektor för Åbo Akademi.

– Enskilda projekt och enheter på Folkhälsan har redan nu ett nära samarbete med Åbo Akademi. I och med det strategiska partnerskapet vill vi fördjupa, utvidga och systematisera samarbetet mellan våra organisationer. Vi tror att vi tillsammans kan vi skapa nytt inom hälsa och välmående som främjar såväl Folkhälsan och Åbo Akademi som folkhälsan i Finland, säger Niklas Talling, tf vd för Samfundet Folkhälsan.

Folkhälsan och ÅA undertecknar samarbetsavtal
Åbo Akademis rektor Mikael Lindfelt och tf verkställande direktör för Samfundet Folkhälsan Niklas Talling undertecknade det strategiska partnerskapsavtalet tisdagen den 10 september 2024 i Helsingfors. Foto: Jonas Jernström

Partnerskapet fördjupar ytterligare det redan mångsidiga samarbetet mellan organisationerna. Flera av de gemensamma projekt som Folkhälsan och Åbo Akademi haft under åren har haft barn och ungas hälsa och välmående i fokus. Det gäller även det pågående projektet Ungdomslokal online, en digital ungdomsgård vars uppgift är att främja och stärka psykisk hälsa bland unga genom att erbjuda en lättillgänglig, kravlös och trygg gemenskap på nätet. Ungdomslokalen, som verkar på Discord, har blivit en uppskattad samlingspunkt. Ungdomsledarnas närvaro skapar ett tryggt forum, och deltagarna värdesätter möjligheten att prata med en bekant vuxen, som finns där alltid när ungdomslokalen är öppen.

– Samarbetet med forskarna på Åbo Akademi är fruktbart. Forskningsresultaten stöder oss i att ringa in och definiera vad i vårt arbete som är verksamt och betydelsefullt för ungas trygghet och välbefinnande. Resultaten har bekräftat att det ungdomslokalen gör är viktigt och hjälper oss att vidareutveckla verksamheten, säger Malin von Koskull, avdelningschef på Folkhälsans förbund.

Åbo Akademis projekt EduGaming har beröringspunkter med Folkhälsans digitala ungdomsverksamhet, genom att involvera onlinegemenskaper och deras deltagare i att undersöka ungdomars processer av identitet, kommunikation och samarbete samt placera deras erfarenheter i centrum för att tillsammans generera kunskap. Projektet görs även i samarbete med Tammerfors universitet.

– Samarbetet med Folkhälsan, ungdomsledarna och ungdomarna själva har varit otroligt värdefullt och vi har lärt oss mycket om hur digital ungdomsverksamhet kan bidra till ungas välmående, fostran och bildning. Vi ser fram emot framtida samarbeten, säger Fredrik Rusk biträdande professor i pedagogik vid Åbo Akademi.

ÅA och Folkhälsan undertecknar samarbetsavtal.
Åbo Akademis rektor Mikael Lindfelt och tf verkställande direktör för Samfundet Folkhälsan Niklas Talling.

För mera information:

Mikael Lindfelt, Rektor Åbo Akademi