Aktuellt

Åbo stadsforskningsprogram ett framgångsrikt samarbete mellan stad och universitet

Åbo stad har publicerat en extern utvärdering av effektiviteten i Åbo stadsforskningsprogram. Utvärderingen, gjord av Jenni Airaksinen, mångårig kommunforskare, och Anni Kyösti, forskare och konsult, visar att programmet exemplifierar ett framgångsrikt forskningssamarbete mellan staden och universitetet.

Åbo stadsforskningsprogram är ett gemensamt forskningsprogram för Åbo stad, Åbo universitet och Åbo Akademi och det baserar sig på tvärvetenskaplig akademisk forskning inom stadsutveckling. Syftet med programmet är att erbjuda redskap för stadens beslutsfattande och att utveckla informationsutbytet mellan universiteten och stadens ledning.

Programmet bygger på en systematisk och interaktiv process för kunskapsutveckling.

”Som helhet kan Åbo stadsforskningsprogram ses som ett exceptionellt och utmärkt exempel på gemensamma ansträngningar, engagemang och institutionaliserade lösningar från stadens och universitetens sida”, skriver utvärderarna.

Samarbete har resulterat i akademisk forskning som belyser strategiska frågor ur stadens perspektiv och ger universitetet en djupare förståelse för staden och dess omständigheter.

Samarbetsorganisationen på flera nivåer mellan staden och universitetet får också beröm i utredningen. Likaså spelar den gemensamma operativa direktören för stadsforskning vid Åbo universitet en central roll i att bevaka alla parters intressen och främja det praktiska samarbetet.

Utvärderingen konstaterar att olika vägar för forskningens genomslag redan utnyttjas i stor utsträckning inom programmet, men föreslår att förtroendevalda involveras mera i processerna för att stödja informerat beslutsfattande.

I Finland har liknande programbaserat samarbete med universitet förekommit, inte bara i Åbo utan även i städer i huvudstadsregionen, med varierande metoder.

– Som organisationsmodell representerar Åbo stadsforskningsprogram 15 års beprövad stabilitet, säger Sampo Ruoppila, forskningsdirektör för stadsforskning vid Åbo universitet.

Åbo stad, Åbo universitet och Åbo Akademi har enats om att fortsätta stadsforskningsprogrammet under de kommande fem åren.

Ta del av rapporten: Airaksinen, J. & Kyösti, A. (2024). Tiedon ja päätöksenteon rajapinnalla. Turun kaupunkitutkimusohjelman arviointi. Turun kaupunkitutkimusohjelman tutkimusraportteja 1/2024.

Åbo stadsforskningsprograms forskningsutlysning är öppen igen.