Akademiska Orkestern firar 90 år med nordisk turné

Akademiska Orkestern grundades för 90 år sedan för att befrämja musikintresset bland studenterna vid Åbo Akademi. Orkestern förvaltar en gammal universitetsorkestertradition som inleddes redan under drottning Kristinas tid. I dag är den en fullstor symfoniorkester som dirigeras av Sauli Huhtala. Orkestern ger egna symfonikonserter, turnerar utomlands, spelar vid akademiska festtillfällen, samt ger adventskonserter tillsammans med Florakören och Brahe Djäknar.

Jubileumsåret firas med Sibeliuskonserter i Lund och Köpenhamn under sista veckoslutet i april. Valet av repertoar understryker att orkesterns hemvist är Sibeliusmuseum vid Biskopsgatan i Åbo. Solist i violinkonserten är den unga danska violinstjärnan Adam Koch Christensen. Dessutom framförs andra symfonin, kompsitörens kanske populäraste verk genom tiderna. Konserterna avslutas med Finlandia.

Konserterna:

Fredag 27.4.2018, kl. 18.30
Lunds domkyrka, Sverige
Biljetter: 150/50 SEK en timme före vid dörren

Lö 28.4.2018, kl. 19.00
Den Sorte Diamant, Köpenhamn, Danmark
Biljetter: 150/50 DKK en timme före vid dörren

Se även www.akademiskaorkestern.fi

För mera information, Jarl Ahlbeck, orkesterns sekreterare, e-post: jarl.ahlbeck@abo.fi