20.3.2025
Banbrytande studie visar att AI-drivna intervjuer med barn kan öka tillförlitligheten i vittnesmål
I en unik studie har ett internationellt forskarteam under ledning av forskare från New York University Shanghai och Åbo Akademi undersökt möjligheterna att använda artificiell intelligens för att hjälpa till vid känsliga utredningsintervjuer med barn. I studien jämfördes hur effektivt en Large Language Models,(LLM), specifikt ChatGPT, och otränade mänskliga intervjuare kunde intervjua barn om en påhittad händelse som de bevittnat.
Resultaten tyder på att AI-drivna intervjuer kan komplettera mänskliga insatser genom att förbättra frågestilen och effektiviteten i barnintervjuer. I studien deltog 78 barn i åldrarna 6–8 år som fick titta på videor som skildrade händelser med risk för feltolkning. Forskarna genomförde sedan intervjuer med hjälp av antingen frågor som genererats av ChatGPT eller av mänskliga intervjuare. Intervjuerna var utformade för att utvärdera båda gruppernas förmåga att få fram korrekta och detaljerade redogörelser.
De AI-drivna frågorna följde noga de rekommenderade bästa metoderna och betonade öppna frågor som ”Berätta vad som hände”. Sammantaget ställde ChatGPT samma andel rekommenderade frågor som människor och fick fram lika mycket korrekt men mindre felaktig information jämfört med de naiva mänskliga intervjuarna.
Studien visade att även om mänskliga intervjuare ställde fler frågor överlag, följde ChatGPT-genererade frågor professionella riktlinjer mer konsekvent. De AI-drivna intervjuerna gav också mer korrekt information per fråga och producerade mindre falsk information än de mänskligt ledda intervjuerna. De flesta barn trodde att de blev intervjuade av en människa, vilket tyder på att de AI-genererade frågorna kändes naturliga och engagerande.
– Våra resultat tyder på att AI kan spela en avgörande roll för att förbättra kvaliteten på barnintervjuer genom att stödja mänskliga intervjuare med förslag på frågor i realtid. Detta kan vara särskilt värdefullt i sammanhang där specialiserad utbildning av intervjuare är begränsad, säger Pekka Santtila, professor i psykologi vid New York University Shanghai och ledare för projektet.
Även om resultaten är lovande varnar dock författarna till studien att det behövs ytterligare forskning. Framtida undersökningar kommer att utforska hur AI kan hjälpa till i realtidsintervjuer som involverar komplexa, känslomässigt laddade fall.
Med kontinuerliga framsteg inom AI och maskininlärning sträcker sig de potentiella tillämpningarna för LLM långt bortom nuvarande kapacitet. Studien förespråkar utveckling och tvärvetenskapligt samarbete för att förfina AI:s integration i kriminaltekniska och juridiska utredningar.
Forskningen genomfördes av ett tvärvetenskapligt team från New York University Shanghai, East China Normal University, Åbo Akademi och flera andra institutioner globalt, med finansiellt stöd från New York University Shanghais Start-Up Fond och Sundellska Stiftelsen.
För mer information, kontakta:
Pekka Santtila, Professor, New York University Shanghai
pekka.santtila@nyu.edu
Liisa Järvilehto, rättspsykolog, doktorand, Åbo Akademi
liisa.jarvilehto@abo.fi
Artikeln kan läsas i sin helhet här:
Sun, Y., Pang, H., Järvilehto, L., Zhang, O., Shapiro, D., Korkman, J., Haginoya, S., & Santtila, P. (2025). Comparing the performance of a large language model and naive human interviewers in interviewing children about a witnessed mock-event. PLOS ONE, 20(2), e0316317. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0316317