Aktuellt

Bränsleflexibla tekniker för sjöfart och offroad-transporter kan ge nollutsläpp

Innovativa, rena och flexibla lösningar för sjötransporter och offroad-transporter som gör det möjligt att effektivt använda kolfria och lågkolbränslen för att minska utsläppen av växthusgaser med upp till 100%. Det är målsättningen för ett nytt projektkonsortium där Åbo Akademi ingår.

Projektet stärker Finlands ledande position inom sjöfart och offroad-transporter när det gäller utveckling av lösningar för utsläppsfri och flexibel drift. Projektet kommer att skapa en väg för den finska drivlineindustrin att uppnå koldioxidneutralitet och forma marin- och offroadsektorerna för kommande decennier.

Målsättningen är att minska vårt beroende av enskilda bränsletyper, att utveckla flexibel hårdvarudesign, smart förbränningskontroll, effektiv termisk hantering i drivsystem och adaptiv utsläpps- och hybridenergihantering. Resultatet förväntas bli robusta drivlinor med upp till 100% minskning av växthusgasutsläppen.

En effektiv minskning av koldioxidutsläppen innebär att alla nya kolfria bränslealternativ, som väte och ammoniak, måste integreras med mer etablerade koldioxidsnåla bränslen som metan och metanol samt förnybara alternativ till diesel. Denna nivå av integration av flera bränslen är en stor teknisk utmaning då man ser till utvecklingen av drivlinor.
Internationellt konsortium

Projektkonsortiet Flex-CPT (Flexible Clean Propulsion Technologies) leds av Vasa universitet. Projektet har en budget på 18 miljoner euro och finansieras i huvudsak av Business Finland. Åbo Akademis del av projektet leds av Anders Brink med en budget på 740 000 euro.

Övriga partner är Tammerfors universitet, Aalto-universitetet, LUT-universitet, Teknologiska forskningscentralen VTT, Åbo universitet, Uleåborgs universitet, Wärtsilä Finland Oy, AGCO Power Oy, Meyer Turku Oy, Proventia Oy, Bosch Rexroth Oy, Hycamite TCD Technologies Oy, Lumikko Oy, and Meriaura Oy. Projektet är en del av ekosystemen Zero Emission Marine lett av Wärtsilä och NEcOLEAP lett av Meyer Turku led.

Konsortiet bygger vidare på forskningen i projektet Clean Propulsion Technologies som gjorde det möjligt för Finland att ta en ledande roll inom drivlinelösningar för marina transporter och off-roadmaskiner.

Mera information ger:
Anders Brink, professor i processteknik, Åbo Akademi