Pressmeddelande

Doktorsavhandling om betydelsen av sfingosin-1-fosfat (S1P) och kalciumsignalering i sköldkörtelcancer

FM Taru Knuutinens doktorsavhandling i cellbiologi framläggs till offentlig granskning vid fakulteten för naturvetenskaper och teknik vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter The importance of calcium channels in thyroid cancer.

Disputationen äger rum fredagen den 27 september 2024 kl.13 i auditorium Argentum, Aurum, Henriksgatan 2, Åbo. Opponent är professor Catharina Larsson, Karolinska Institutet, Stockholm, Sverige och kustos är biträdande professor Diana Toivola, Åbo Akademi.

Sammanfattning

Incidensen av sköldkörtelcancer har ökat stadigt under de senaste årtiondena, och de aggressiva formerna saknar effektiva behandlingsmetoder. I denna avhandling undersöktes betydelsen av både sfingosin-1-fosfat (S1P) och kalciumsignalering i sköldkörtelcancer, samt hur denna signalering påverkar uttrycket och funktionen av flera faktorer som är avgörande för sköldkörtelcancercellernas beteende, såsom proliferation, migration och invasion. S1P är en lipid som fungerar som en signalsubstans och därmed reglerar flera viktiga cellulära processer, t.ex. proliferation och migration. Matrix metalloproteinaser (MMP) är enzymer som nedbryter extracellulärt matrix. I cancer är MMP2- och MMP9-nivåerna oftast förhöjda, vilket främjar invasion och metastasering. I denna studie observerades att S1P minskar uttrycket av MMP2 och MMP9 i anaplastiska sköldkörtelcancerceller och detta minskar åtminstone delvis dessa cancercellers förmåga att migrera och invadera.

STIM1 är ett protein som deltar i cellens kalciumsignalering genom att reglera kalciuminflödet till cellen. I denna studie visade vi att uttrycket av STIM1 ökar i sköldkörtelcancer. Dessutom visade vi att nedtystning av STIM1 och därmed blockering av kalciuminflödet, ökar follikulära sköldkörtelcancercellernas känslighet för kemoterapi samt minskar cellernas aggressiva beteende, t.ex. proliferation och migration. Därtill visade vi att uttrycket av sköldkörtelhormonreceptorn β1 (TRβ1) är nedreglerat och uttrycket av runt-relaterade transkriptionsfaktor 2 (RUNX2) är uppreglerat i flera sköldkörtelcancercellinjer. Vi visade även att när kalciuminflödet blockeras i follikulära sköldkörtelcancerceller ökar uttrycket av TRβ1 medan uttrycket av RUNX2 minskar. Baserat på resultaten undersökte vi också om återställning av dessa proteiners uttryck påverkar cellernas aggressiva beteende. Våra resultat visade att överuttryck av TRβ1 eller nedtystning av RUNX2 minskar på cancercellernas proliferation och migration.

Sammanfattningsvis, alla de ovan nämnda proteinerna är viktiga reglerare av sköldkörtelcancer och kan därför vara potentiella terapeutiska mål för behandling av sköldkörtelcancer.

Taru Knuutinen (née Lassila) kan vid behov nås per e-post taru.lassila@abo.fi.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Ingen bild på disputanden.