Pressmeddelande

Doktorsavhandling om bioaktivt glas

Polina Sinitsyna

M.Sc. (Tech.) Polina Sinitsynas doktorsavhandling i kemiteknik (oorganisk kemi) framläggs till offentlig granskning vid fakulteten för naturvetenskaper och teknik vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter In Vitro Dissolution of Bioactive Glasses with the Focus on S53P4-Derived Products.

Disputationen äger rum fredagen den 25 oktober 2024 kl. 13 i auditorium Argentum, Aurum, Henriksgatan 2, Åbo. Opponent är professor Dušan Galusek, Alexander Dubček University of Trenčín, Slovakien och kustos är professor Leena Hupa, Åbo Akademi.

Sammanfattning

Glasmaterial har använts i tusentals år i flera former och tillämpningar: fönster, elektronik, glödlampor, optiska fibrer, etc. Utöver detta används glas även i medicinska tillämpningar som implantat. Bioaktivt glas representerar ett icke-kristallint material som kan binda till benet samtidigt som det löses upp över tiden och stimulerar vävnadstillväxt. Nackdelen med bioaktiva glas är deras sprödhet och höga benägenhet att kristallisera under termisk behandling för att designa en specifik form. Silikatbaserat bioaktivt glas S53P4 har godkänts för klinisk användning i Europa och av US Food and Drug Administration, och är kommersiellt tillgängligt som BonAlive® för benregenereringsteknologi. Denna komposition är emellertid benägen att kristallisera. Denna avhandling undersökte egenskaperna hos produkter gjorda av S53P4-granuler, mikrosfärer och porösa strukturer under noggrant kontrollerade förhållanden. De flesta av upplösningsexperimenten in vitro utfördes i dynamisk simulerad kroppsvätska som efterliknar förhållandena i den extracellulära vätskan. I detta arbete användes olika experimentella metoder för att analysera jonupplösningen från bioaktiva glas, deras termiska egenskaper och bioaktivitet in vitro. Resultaten i detta arbete banar väg för utvecklingen av nya S53P4 varmarbetade produkter med förbättrad styrka, kontrollerad upplösning och önskad bioaktivitet för framtida kliniska tillämpningar.

Polina Sinitsyna kan vid behov nås per telefon +358 407 770 303 eller e-post polina.sinitsyna@abo.fi.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Klicka här för pressbild på disputanden.