Pressmeddelande

Doktorsavhandling om bokstunden som institution i förskoleundervisningen

Sofie Tjäru

FM Sofie Tjärus doktorsavhandling i småbarnspedagogik framläggs till offentlig granskning vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi.

Avhandlingen har titeln Bokstunden som institution i förskoleundervisningen – Förskollärares syn på lärande och iscensättning.

Disputationen äger rum fredagen den 13 september kl. 13 i auditorium Bruhn, Academill, Strandgatan 2, Vasa. Disputationen kan också följas via videolänk. Opponent är professor Trude Hoel, Universitetet i Stavanger, Norge och kustos är professor Mia Heikkilä, Åbo Akademi och Stockholms universitet.

Sammanfattning

I de flesta förskolegrupper är bokstunder ett återkommande inslag. Både forskare och lärare brukar föra fram två viktiga ingredienser i bokstunderna, nämligen att läraren högläser barnböcker för barnen och att lärare och barn diskuterar och samtalar kring böckerna. Resultaten i den här avhandlingen visar att bokstunden har en närmast självskriven plats i förskoleundervisningen. De förskollärare som har deltagit i studien förknippar bokstunderna med språkutveckling, kunskaper om omvärlden samt med mångsidiga kompetenser som tänkande, koncentration, kommunikation och sociala färdigheter.

Även om böckerna är centrala för bokstunderna är det få lärare som kopplar dem till att barnen lär sig om själva böckerna och litteraturen. I stället ser lärarna bokstunderna främst som ett medel för att stödja andra typer av lärande. Dessutom betraktar många av lärarna bokstunden som ett inslag som skapar lugn och trivsel under förskoledagen.

Lärarna i studien håller bokstunder så gott som varje dag och väljer böcker enligt barnens behov och intressen, men också enligt böckernas kvaliteter. Böckernas teman får gärna tangera det som i övrigt är aktuellt i förskoleundervisningen, medan få lärare uppger att de brukar integrera själva bokstunden med andra aktiviteter inriktade på barnens lärande. Trots att förskoleundervisningen enligt den nationella läroplansgrunden ska vara helhetsbetonad framstår bokstunden som en isolerad aktivitet som följer vissa givna mönster.

I Finland pågår för tillfället ett aktivt arbete med att försöka stödja barns och ungas läsintresse och läsfärdigheter. Med tanke på den här studiens resultat är det viktigt att i det arbetet också diskutera vad läroplansgrunder och utbildningar för förskollärare ska signalera. Genom att vid sidan av annat lärande också betona lärande om litteraturen i sig samt vikten av variation i bokstunderna kan vi försäkra oss om att förskoleundervisningen erbjuder barnen rika litteraturupplevelser.

Sofie Tjäru kan vid behov nås per telefon 050 542 5762 eller e-post sofie.tjaru@abo.fi.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Klicka här för pressbild på disputanden.

Anvisningar för att följa med disputationen på distans:

För att följa med disputationen behövs programvaran Zoom eller webbläsaren Google Chrome. Du behöver inte skapa ett Zoom-konto för att kunna följa med disputationen. Om du installerar appen deltar du genom att klicka på möteslänken varefter du bör tillåta att länken öppnas i Zoom-appen.