Skriv här det du söker efter!

Pressmeddelande

Pressmeddelande

Doktorsavhandling om essäskrivande i gymnasiet

Anders Westerlund

FM Anders Westerlunds doktorsavhandling i pedagogik framläggs till offentlig granskning vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter Essäskrivande i gymnasiet. Lärares föreställningar om essän som skolgenre och essäistiska drag i elevtexter.

Disputationen äger rum fredagen den 10 januari 2025, kl. 12 i Akademisalen, Academill, Strandgatan 2, Vasa. Disputationen kan följas via videolänk. Opponent är professor Kjell Lars Berge, Universitetet i Oslo, Norge och kustos är professor Ria Heilä-Ylikallio, Åbo Akademi.

Sammanfattning

I sin doktorsavhandling analyserar Anders Westerlund föreställningar som finlandssvenska gymnasielärare i svenska och litteratur har om två studentexamensgenrer, nämligen essäprov som ingick i provet i modersmålet 2007–18 och essäsvar som länge använts i många realämnen. För att öka förståelsen av det essäistiska skrivandet kombinerar avhandlingen på ett innovativt sätt skrivforskning med litteraturvetenskaplig essäteori.

Resultatet från de fyra delstudierna som ingår visar att det är utmanande för gymnasielärarna att karakterisera provgenrerna essäprov och essäsvar, vilka inte definierats i Studentexamensnämndens föreskrifter. Det går dock att dra många paralleller mellan det lärarna säger om de starka essäproven och litteraturvetenskapliga beskrivningar av essän som litterär genre. Reflektion, mångtydighet, originalitet och mottagaranpassning utgör gemensamma nämnare för starka essäprov och litterära essäer. Essäsvar i realämnen representerar däremot enligt lärarna i svenska och litteratur en annan sorts skrivande, med uppgift att dokumentera och reproducera kunskap.

Utgående från resultatet argumenterar Westerlund för att essän som genre lämpar sig väl som både mål och medel i skrivundervisningen på gymnasiet. Det essäistiska – förstått som det kritiska, reflekterande förhållningssätt som präglar essän som genre – kunde ges mer utrymme i läroplanen eftersom det står i samklang med det som läroplanen redan nu uttrycker om svenska och litteratur som ett livskunskapsämne. En större betoning på essän i skrivundervisningen på gymnasiet låter sig även förenas med övergripande läroplansmål om aktivt medborgarskap och demokratifostran.

Anders Westerlund kan vid behov nås per e-post anders.westerlund@abo.fi.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Klicka här för pressbild på disputanden.

 

Anvisningar för att följa med disputationen på distans:

För att följa med disputationen behövs programvaran Zoom eller webbläsaren Google Chrome. Du behöver inte skapa ett Zoom-konto för att kunna följa med disputationen. Om du installerar appen deltar du genom att klicka på möteslänken varefter du bör tillåta att länken öppnas i Zoom-appen.