Skriv här det du söker efter!

Pressmeddelande

Pressmeddelande

Doktorsavhandling om hur minoriteter och samer framställs i Finlands historieundervisning

Tanja Kohvakka

PM Tanja Kohvakkas doktorsavhandling i utvecklingspsykologi framläggs till offentlig granskning vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter The Inclusion of Minorities and the Sámi People in History Education in Finland.

Disputationen äger rum onsdagen den 18 december 2024 kl. 13 i Akademisalen, Academill, Strandgatan 2, Vasa. Disputationen kan följas via videolänk. Opponent är Associate Professor Katharine Burn, University of Oxford, Storbritannien och kustos är biträdande professor Emmanuel Acquah, Åbo Akademi.

Sammanfattning

I sin avhandling undersöker Tanja Kohvakka hur minoriteter och samer framställs i Finlands historieundervisning. I studien undersöks hur involverade aktörer möjliggör eller undergräver inkluderingen av minoriteter och samer i historieundervisningen. Undersökningen inspirerades av civilsamhällets och människorättsaktivisternas oro om samhällets svaga kunskaper gällande olika minoriteter och samer, samt dess kontribution till fortlöpande fördomar och diskriminering av dessa grupper i Finland.

Kohvakkas forskningsmaterial består av den nationella läroplanen för grundläggande utbildning, läroböcker i historia och intervjuer med historielärare. Studien belyser nuläget inom historieundervisning och lyfter fram olika utvecklingsförslag. Enligt forskningsresultaten beror framställningen av minoriteter och samer på många variabler. Läroplanen ger goda möjligheter till ett mångkulturellt förhållningssätt inom historieundervisning, men samtidigt krävs det inte direkt. I allmänhet ges minoriteter och samer lite utrymme i läroböckerna, men det finns betydande skillnader mellan olika läroboksserier. Inom den nuvarande miljön som skapas av läroplanen och läroböckerna, har historielärarnas personliga praxis ett stort inflytande. Kohvakkas studie visar att historielärare är motiverade att undervisa om minoriteter och samer, men att brist på tid och stöd är begränsande faktorer. Studien föreslår att för att öka representationen av minoriteter och samer, behövs en systematisk förändring som tar hänsyn till både förberedelsen och genomförandet av historieundervisning.

Tanja Kohvakka kan vid behov nås per e-post tanja.kohvakka@abo.fi.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Klicka här för pressbild på disputanden.

 

Anvisningar för att följa med disputationen på distans:

För att följa med disputationen behövs programvaran Zoom eller webbläsaren Google Chrome. Du behöver inte skapa ett Zoom-konto för att kunna följa med disputationen. Om du installerar appen deltar du genom att klicka på möteslänken varefter du bör tillåta att länken öppnas i Zoom-appen.