Pressmeddelande

Doktorsavhandling om kamrataggression och sexuella trakasserier bland finländska och turkiska tonåringar

Isla Varpula

PM Isla Varpulas doktorsavhandling i utvecklingspsykologi framläggs till offentlig granskning vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter Peer Aggression and Sexual Harassment among Adolescents in Turkey and Finland; Perceived Ethnic Discrimination and School Connectedness in Relation to Immigrant Status.

Disputationen äger rum torsdagen den 31 oktober 2024 kl. 12. Disputationen kan följas via videolänk. Opponent är docent Joam Evans Pim, Center for Global Nonkilling, Hawaii, USA och kustos är docent Karin Österman, Åbo Akademi.

Sammanfattning

Denna avhandling hade ett dubbelt syfte. För det första syftade den till att undersöka förekomsten av olika former av kamrataggression (fysisk, verbal, indirekt och digital) och sexuella trakasserier (fysiska och verbala) bland två distinkta grupper av unga tonåringar (i åldern 9–15) i Turkiet och Finland. Undersökningen omfattade inte bara utövandet av aggression utan även erfarenheter av att vara offer. Studien utvärderade könsbaserade skillnader både i utövande- och offererfarenheter, samt skillnader mellan de två grupperna. Likaså har sexuella trakasserier undersökts ingående på arbetsplatser bland vuxna kvinnor, men inte tillräckligt bland tonåringar.

För det andra syftade avhandlingen till att undersöka upplevd etnisk diskriminering bland finska högstadieelever från tre olika familjebakgrunder: (1) infödda finländare, (2) invandrare och (3) tonåringar med multikulturell bakgrund, dvs. med en förälder som är infödd finländare och en som är invandrare. Noterbart är att tonåringar med multikulturell familjebakgrund har varit underrepresenterade i tidigare forskning. Studien undersökte också känslan av skolsammanhållning i relation till etnisk diskriminering, vilket representerar en annan brist i den befintliga litteraturen.

Sammanfattningsvis betonar denna avhandling vikten av kulturella grunder för aggression och sexuella trakasserier, och antyder att dessa också kan yttra sig i upplevd diskriminering och skolsammanhållning. Dessutom uppmärksammar den multikulturella tonåringar som en underrepresenterad grupp och ger värdefulla insikter i deras erfarenheter av diskriminering och sammanhållning.

Isla Varpula (f. Ulubas) kan vid behov nås per telefon 046 840 8661 eller e-post isikulubas@gmail.com.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Klicka här för pressbild på disputanden.

Anvisningar för att följa med disputationen på distans:

För att följa med disputationen behövs programvaran Zoom eller webbläsaren Google Chrome. Du behöver inte skapa ett Zoom-konto för att kunna följa med disputationen. Om du installerar appen deltar du genom att klicka på möteslänken varefter du bör tillåta att länken öppnas i Zoom-appen.