Pressmeddelande

Doktorsavhandling om känslor och dess relation till kognitiva beteenden i informationssökningsprocessen

Claes Dahlqvist

FM Claes Dahlqvists doktorsavhandling i informationsvetenskap framläggs till offentlig granskning vid fakulteten för samhällsvetenskaper, ekonomi och juridik vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter The emotional learning journey – Cognitive appraisals and information-seeking achievement emotions of Swedish primary teacher students.

Disputationen äger rum fredagen den 13 september 2024, kl. 14.15 i auditorium Argentum, Aurum, Henriksgatan 2, Åbo. Disputationen kan också följas via videolänk. Opponent är professor Jannica Heinström, OsloMet – Storbyuniversitetet, Norge och kustos är professor, Kristina Eriksson-Backa, Åbo Akademi.

Sammanfattning

Vi kan alla relatera till känslor och hur de påverkar olika typer av lärandesituationer. Vad känslor faktiskt är och hur de samspelar med kognitiva erfarenheter, såsom tankar, kräver dock närmare utforskande. I denna sammanläggningsavhandling studeras grundlärarstudenters känslor och dess relation till kognitiva beteenden i processen att lära sig söka information i samband med en forskningsuppgift. Grundlärarstudenters lärande av informationssökningsfärdigheter är särskilt viktiga att förstå, både för framgångsrika studier och kommande forskningsbaserad yrkespraktik och utbildare av medie- och informationskunnighet (MIK) under elevers första formativa år i skolan.

Avhandlingen visar på den rika variation av känslor studenter erfar i samspelet med kognitiva upplevelser i en dynamisk och komplex informationssöknings- och lärandeprocess. Att ha kontroll över lärandeaktiviteter i kombination med en inre motivation att utföra dem ledde till känslor såsom ilska och glädje. Känslor knutna till det framtida lärandemålet, exempelvis oro och hopp, var resultatet av graden av upplevd säkerhet att lyckas uppnå det. Studenternas framgång med att ha uppnått lärandemålet resulterade i känslor såsom stolthet över den egna prestationen och lättnad av att ha klarat det.

Avhandlingen ger också svar på vilka känslor, såsom oro och tristess, grundlärarstudenter erfar i relation till hur en forskningsuppgifts instruktioner avseende upplevd svårighetsgrad och motivation att utföra dem. Det stöd som erbjöds av undervisande bibliotekarier visade sig ha betydelse för förmågan att behärska instruktionerna följda av positiva känslor gynnsamma för lärandet och uppnåendet av lärandemålet. Avslutningsvis ger avhandlingen förslag på hur bibliotekarier kan involveras vid utformandet av lärandeaktiviteter, instruktioner och lärandemål på sätt som ytterligare främjar positiva känslor och därmed lärandet av informationssökningsfärdigheter.

Claes Dahlqvist kan vid behov nås per telefon +46 735 328 054 eller e-post claes.dahlqvist@abo.fi.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Klicka här för pressbild på disputanden.

Anvisningar för att följa med disputationen på distans:

För att följa med disputationen behövs programvaran Zoom eller webbläsaren Google Chrome. Du behöver inte skapa ett Zoom-konto för att kunna följa med disputationen. Om du installerar appen deltar du genom att klicka på möteslänken varefter du bör tillåta att länken öppnas i Zoom-appen.