Skriv här det du söker efter!

Pressmeddelande

Pressmeddelande

Doktorsavhandling om mekanismerna bakom andraspråksinlärning i finska

FM Rosa Salmelas doktorsavhandling i psykologi framläggs till offentlig granskning vid Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter Finnish as a Second Language: Perspectives on Vocabulary Assessment, Morphological Processing, and Morphological Training.

Disputationen äger rum fredagen den 13 december 2024 kl.13 i auditorium Helikon, Arken, Fabriksgatan 2, Åbo. Du kan också följa disputationen via videolänk. Opponent är professor Kristin Lemhöfer, Radboud Universiteit, Nederländerna och kustos är professor Anna Soveri, Åbo Akademi.

Sammanfattning

I Finland talar en allt större del av befolkningen ett annat språk än finska som modersmål, och många kommer till Finland först i vuxen ålder. Att lära sig ett annat språk som vuxen är dock inte alltid enkelt. I detta projekt undersökte vi vuxna som lär sig finska som andra språk (L2) med fokus på inlärning och bedömning av ordförråd och grammatik. Först utvecklade vi ett online-test, Lexize, för att snabbt kunna bedöma storleken på en persons ordförråd. Resultaten visade att testet effektivt skilde mellan L1- och L2-talare och korrelerade starkt med självskattningar, utbildningsbakgrund och språklig exponering. Testet finns tillgängligt på lexize.org.

Det andra målet med studien var att undersöka hur finskans rika böjningsmorfologi påverkar andraspråksinlärning. Finskans morfologi kännetecknas både av agglutination (grammatiska relationer uttrycks genom att lägga till ändelser, t.ex. tuoli: tuoli+lla+mme+kin; ’stol: även på vår stol’) och fusion (förändringar i ordstammen, t.ex. vesi: vede+ssä; ’vatten: i vatten’). Resultaten visade att L2-inlärares svårigheter i läsning och ordförståelse främst är kopplade till fusionella former, snarare än till agglutination. Vi undersökte även om agglutinativa och fusionella former effektivt kan tränas med en mobilapplikation. Vi genomförde en tre veckor lång interventionsstudie där L2-inlärare övade på dessa former med hjälp av en finsk morfologiapplikation, LexLearn. Resultaten visade att mobilstödd träning förbättrade både ordigenkänning och produktion av morfologiska former i skrift.

Sammanfattningsvis ger denna avhandling ökad förståelse för mekanismerna bakom andraspråksinlärning i finska. Dessutom har vi utvecklat praktiska verktyg som kan användas för att stödja språkinlärning och bedömning i vardagen.

Rosa Salmela kan vid behov nås per e-post rosa.salmela@abo.fi.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Ingen bild på disputanden.

 

Anvisningar för att följa med disputationen på distans:

För att följa med disputationen behövs programvaran Zoom eller webbläsaren Google Chrome. Du behöver inte skapa ett Zoom-konto för att kunna följa med disputationen. Om du installerar appen deltar du genom att klicka på möteslänken varefter du bör tillåta att länken öppnas i Zoom-appen.