Doktorsavhandling om teater i undervisningen

Nina Dahl-Tallgren

PeM Nina Dahl-Tallgrens doktorsavhandling i pedagogik framläggs till offentlig granskning vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi.

Avhandlingen heter Towards a performative pedagogy: An educational design study of three Theatre-In-Education programmes.

Disputationen äger rum fredagen den 25 oktober 2024 kl. 13 i Akademisalen, Academill, Strandgatan 2, Vasa. Disputationen kan också följas via videolänk. Opponent är professor Lynn Fels, Simon Fraser University, Kanada och kustos är professor Ria Heilä-Ylikallio, Åbo Akademi.

Sammanfattning

Teater i undervisningen (TIU) är en konstform som kombinerar teater och lärande samt stärker deltagande engagemang genom att främja frågor och nyfikenhet kring ett visst tema. Studien undersöker hur TIU öppnar upp för möjligheterna att bredda användningen av konstformer i undervisnings­sammanhang.

Bakgrunden för den här studien är ett utvecklings- och forskningsprojekt, ”TIU på Wasa Teater” under åren 2020–2023. Under projektet producerades tre TIU-program med temat ungdomar och sociala medier, ensamhet, samt hållbarhet. Inom ramen för pedagogisk designforskning genomfördes tre forskningscykler kring dessa TIU-program. Studien undersökte relationen mellan teater och lärande: vad som produceras och vad som möjliggörs i de sammanvävda relationerna. Studien kan ge vägledning om hur man skapar ett utrymme för lärande, där deltagarna i TIU kan transformera sig själv i förhållande till världen.

Denna studie kännetecknas av att vara lyhörd, att identifiera möjligheter och utmaningar för olika former av samverkan mellan konstnärer, pedagoger, samhälle och forskare, med fokus på att åstadkomma förändring och utveckling inom såväl konstnärlig som pedagogisk praktik. Studien bidrar till insikt om sambandet mellan pedagogik och konst som lärande; att undervisa som en relationell, formande process för att producera kunskap. TIU erbjuder deltagarna en plattform för att utforska sig själva, sin identitet och sin omgivning utifrån olika perspektiv genom karaktärer och berättelser, vilket främjar kommunikation, empati och social förståelse, samt kritiskt tänkande. Eleverna engagerar sig och blir själva aktiva aktörer i sitt lärande där de kombinerar kreativt uttryck med reflektion i samverkan med andra. Studien har även gett insikt i dramaturgiskt tänkande; hur man strukturerar en performativ lärprocess och hur den faciliteras, alltså vägleds. Performativ betyder att lärarna och eleverna tillsammans utforskar kunskap där lärande sker genom aktivt deltagande och handling. Slutligen har upptäckterna i analyserna bidragit till utformning av en teori om performativ pedagogik: Relationen mellan undervisning genom konst, meningsskapande och lärande är sammanvävd med vår värld. Genom att kombinera teater och pedagogik som performativ pedagogik skapas en dynamisk, affektivt berörande, meningsfull och engagerande lärmiljö för barn och unga

Nina Dahl-Tallgren kan vid behov nås per telefon +358 505 850 903 eller e-post dahltallgren@gmail.com.

Avhandlingen kan läsas i Åbo Akademis publikationsarkiv Doria.

Klicka här för pressbild på disputanden.

Anvisningar för att följa med disputationen på distans:

För att följa med disputationen behövs programvaran Zoom eller webbläsaren Google Chrome. Du behöver inte skapa ett Zoom-konto för att kunna följa med disputationen. Om du installerar appen deltar du genom att klicka på möteslänken varefter du bör tillåta att länken öppnas i Zoom-appen.