Pressmeddelande

”Ett tidlöst möte” – rektor Moira von Wrights porträtt avtäcktes

I enlighet med traditionen och som en hedersbetygelse har Åbo Akademi låtit utföra ett porträtt av Moira von Wright, rektor vid Åbo Akademi 2019–2021. Porträttet är målat av konstnären Caroline Pipping.

Verket avtäcktes vid en ceremoni i Sibeliusmuseum den 16 oktober 2024.

Vid avtäckningen lyfte Caroline Pipping fram det speciella i att måla ett porträtt i en kontext där tradition möter framtid.

– Porträttmåleriet är en viktig del av kontinuiteten i den västerländska konsttraditionen, och jag är mycket glad att Åbo Akademi fortsätter värna om den. Det känns särskilt betydelsefullt då detta porträtt föreställer ÅA:s första kvinnliga rektor i universitetets 100-åriga historia. Utmaningen låg i att skapa ett verk som både är förankrat i traditionen och blickar framåt, samtidigt som det speglar en verklig person, berättar Pipping.

Rektor Moira von Wrights porträtt målat av konstnär Caroline Pipping.
Detaljerna i trikolorens färger som symboliserar frihet, jämlikhet och solidaritet, var ett medvetet val, berättar konstnären Caroline Pipping. Det är även en subtil hyllning till Alma Söderhjelm, ÅA:s första kvinnliga professor, som forskade i den franska revolutionen.

Arbetet med porträttet började hösten 2023 och pågick nästan ett år. Pipping hade redan efter sitt första möte med von Wright en vision om vart hon ville komma med porträttet.

– I porträttet ville jag framhäva den öppenhet jag upplever är så karakteristisk för Moira. Den ljusa, öppna bakgrunden förstärker detta och symboliserar samtidigt tankens frihet och frånvaron av förutbestämda ramar. Trikolorens färger – blått, vitt och rött – som står för frihet, jämlikhet och solidaritet, var också ett medvetet val. Med diskreta markörer har jag också lyft fram det samtida, även om helheten i hög grad är förankrad i den traditionella porträttkonsten, säger Pipping.

– Det andra jag ville betona var Moiras nyfikenhet och förmåga att lyssna och mötas i dialog. Ett sådant möte är tidlöst, och därför valde jag att fokusera på just det.

Moira von Wright berättar att hon uppskattat att få följa konstnärens arbete.

– Det har varit intressant och lärorikt, och ynnest att bli porträtterad av en av Svenskfinlands skickligaste kvinnliga konstnärer, säger von Wright.

Rektor Moira von Wright tillsammans med konstnären Caroline Pipping.

Moira von Wright är professor i pedagogik och socialfilosofi, och har bland annat varit verksam som professor vid Örebro universitet, Oslo universitet och Ersta Sköndal Bräcke högskola. Hon har även varit prorektor vid Örebro universitet och rektor vid Södertörns högskola. Åren 2019–2021 var hon rektor vid Åbo Akademi. Hennes forskning handlar bland annat om pedagogik och etik, med särskilt fokus på relationen mellan lärare och elev, samt på den högre utbildningens roll i ett demokratiskt samhälle.

Caroline Pipping är en väletablerad och prisbelönt finsk konstnär med examen i målning från Bildkonstakademin i Finland. Hon har varit professionell konstnär sedan 1987 och har bott på Åland sedan år 2000. Pipping har hållit ett stort antal separatutställningar på gallerier och museer både nationellt och internationellt, och hennes verk finns i flera större samlingar i Finland.

Mera information:

Caroline Pipping, bildkonstnär