Forskare omvandlar solenergi till alkohol

Forskare har länge undersökt vilka möjligheter det finns att använda naturligt producerad biomassa som bränsle och konstaterat att tillgången till biomassa på lång sikt är begränsad. Därför är det brådskande att utveckla ny avancerad teknik inspirerad av naturen, men som är mer effektiv än naturen själv. Forskare vid Åbo Akademi ska omvandla solenergi till butanol som kan användas av industrierna.

Butanol ett naturligt förekommande ämne som bildas bland annat vid alkoholjäsning och andra mikrobiella processer. Butanol används inom industrin bland annat som lösningsmedel i olika former av lack, färger och lim. Forskare vid Åbo Akademi ska tillsammans med ett projektkonsortium utveckla metoder och material som gör det möjligt att använda fotosyntetiska mikrober för att omvandla solenergi och koldioxid till butanol.

I stället för att odla mikrober i vattenlösning som man normalt gör, kommer forskarna inom projektet att använda en fast plattform där mikroberna och materialen samarbetar för att göra processen mer effektiv. Då man förbättrar sättet som ljus och koldioxid hanteras på det här sättet kommer produktionen av butanol att öka och samtidigt göra processen mer effektiv. Metoden kommer också att göra det enklare att separera butanolen från resten av produkten. Forskarna kommer att bygga en prototyp som valideras på laboratorienivå, TRL4, som gör det möjligt att enkelt skala upp tekniken för framtida användning.

– Vi kommer att introducera en ny teknik där fotosyntetiska cellfabriker kontinuerligt producerar butanol direkt från solen. Processen kommer att täcka hela kedjan från att samla in ljus och koldioxid till att separera butanet från biomassan. Fokus kommer att ligga på att utnyttja resurserna så effektivt som möjligt, och vårt bidrag är att utforma en biobaserad 3D-matris som kan användas av cellfabrikerna, säger Chunlin Xu, professor i fiber- och biopolymerkemi vid Åbo Akademi.

Projektet S2B är tvärvetenskapligt och leds av professor Yagut Allahverdiyeva-Rinne vid Åbo universitet, övriga parter förutom Åbo Akademi är universitetet i Nantes, Kungliga tekniska högskolan, Stichting vrije universiteit, Lappeenrannan- Lahden teknilinen yliopisto och Erdyn consultants sarl. Projektet finansieras med 4 miljoner euro av EU:s forskningsinitiativ Horisont Europa. Åbo Akademis del är 450 000 euro.

Mera information:
Chunlin Xu, professor i fiber- och biopolymerkemi
Laboratory of Natural Materials Technology
Åbo Akademi University
E-post: cxu@abo.fi

Läs nyheten från Åbo universitet här: https://www.utu.fi/en/news/press-release/new-project-coordinated-by-the-university-of-turku-receives-over-eu4-million-in