Aktuellt

Forskare utvecklar nya verktyg för läkemedel mot sjukdomar i centrala nervsystemet

Sjukdomar som Parkinsons sjukdom, Alzheimers sjukdom, schizofreni och hjärntumörer är svåra och dyra att behandla effektivt. Forskare vid Åbo Akademi ska nu, utan att använda försöksdjur, förnya utvecklingen av läkemedel mot dylika sjukdomar i det centrala nervsystemet. Projektet är ett av de första EU-finansierade konsortieprojekt där Åbo Akademi har koordinatorroll.

En stor utmaning med att behandla sjukdomar i centrala nervsystemet är blod-hjärnbarriären, en skyddande struktur i hjärnans blodkärl som förhindrar skadliga ämnen och infektioner från att nå hjärnan, men som också gör det svårt för läkemedel att ta sig in.

Inom ramen för projektet NAP4DIVE kommer forskare i samarbete med industripartners att utveckla två innovativa verktyg för att testa läkemedelsbärare som underlättar transporten av läkemedel in i hjärnan. Det första verktyget är en miniatyriserad cellodlingsutrustning som efterliknar den mänskliga blod-hjärnbarriären. Det andra är en beräkningsmodell som använder maskininlärning för att förutsäga vilka läkemedelsbärare som kan passera barriären. Båda systemen kommer att testas och valideras i praktiken av ett läkemedelsföretag.

Projektet stödjer också EU:s initiativ för att minska användningen av djurförsök och främja biomedicinsk forskning som baseras på mänskliga modeller.

– Åbo Akademis roll i projektet är att leda konsortiet samt att delta i utvecklingen och testningen av de nya verktygen. Att använda försöksdjur i läkemedelsutveckling har både etiska utmaningar och riskerar att ge resultat som inte alltid är tillförlitliga för människokroppen. Med våra system vill vi efterlikna miljön i den mänskliga hjärnan och bidra till att liknande modeller används mer inom preklinisk forskning och läkemedelsindustrin, säger Cecilia Sahlgren, professor i cellbiologi vid Åbo Akademi, InFLAMES-forskningsledare och ledare av projektkonsortiet.

Professor Jessica Rosenholm, professor Tapani Viitala och professor, InFLAMES-forskningsledare, Hongbo Zhang vid farmaci samt professor Sebastién Lafond vid informationsteknologi hör också till ÅA-forskarteamet. Andra partner i konsortiet är Finnadvance (Finland), AstraZeneca (Sverige), Göteborgs universitet (Sverige), Chalmers tekniska högskola (Sverige), Elvesys (Frankrike), Delfts tekniska universitet (Nederländerna), Hansabiomed Life Sciences (Estland), Betthera (Tjeckien), Amires (Tjeckien) och Eindhovens tekniska universitet (Nederländerna). Projektet har beviljats 7,8 miljoner euro i Horizon Europe EU-finansiering och Åbo Akademis del av finansieringen är 2,4 miljoner euro.

InFLAMES är Åbo universitets och Åbo Akademis flaggskeppsprojekt. Målet är att identifiera nya läkemedelsutvecklingsobjekt och att bedriva läkemedelsutveckling tillsammans med bioteknik- och läkemedelsföretagen. Inom flaggskeppsprojektet främjas även diagnostiken, med vilken man kan skräddarsy lämpliga precisionsbehandlingar för patienter.

Mera information:
Cecilia Sahlgren, professor i cellbiologi