Pressmeddelande

Framtidens sjöfart: Gröna transportkorridorer

Frakt och transport står för en betydande del av de globala utsläppen, och att minska dem är avgörande för att skydda miljön. Trots höga kostnader och osäkerhet kring investeringar i miljövänlig teknik finns det fördelar för transportbranschen att satsa på hållbara alternativ. Genom att minska utsläpp, särskilt s.k. Scope 3-utsläpp kan företag stärka sin konkurrenskraft. Scope 3-utsläpp är indirekta utsläpp i en organisations värdekedja.

Ett koncept för att sammanföra olika aktörer inom transportsektorn, såsom lastägare, fartygsägare, hamnar, logistikföretag, bränsleleverantörer och teknikleverantörer, är gröna transportkorridorer. Syftet är att tillsammans skapa en ekonomiskt hållbar övergång till utsläppssnål sjöfart.

– Särskilt intressant just nu är möjligheterna att helt elektrifiera sjöfarten, berättar Magnus Gustafsson, forskningschef vid laboratoriet för industriell ekonomi vid Åbo Akademi.

Företag och intressenter inom transportbranschen samlas till en konferens om gröna transportkorridorer i Åbo den 18–19 september 2024. Syftet är att diskutera samarbete och utveckling av hållbara lösningar för vissa specifika korridorer. Värdar är Åbo Akademi och PBI Research Institute.

Den första konferensdagen fokuserar på affärsmöjligheter från gröna transportkorridorer och den andra dagen på gröna transportteknologier med särskilt fokus på elektrifiering.

Bland talarna finns till exempel Dani Lindberg, hållbarhetschef på Viking Line, och Eero Hokkanen, ministerrådgivare vid kommunikationsministeriet.

En av världens första gröna sjöfartskorridorer etablerades nyligen mellan Åbo och Stockholm. Projektet var ett samarbete mellan Åbo Akademi, Rauma Marine Constructions (RMC), Viking Line och Kempower. Målet var att modernisera Viking Lines fartyg och installera batterier för att minska bränsleförbrukningen och utsläppen av metan.

Läs mer om konferensprogrammet.

Kontakt:

Magnus Gustafsson, forskningschef, Laboratoriet för industriell ekonomi, Åbo Akademi
magnus.gustafsson@abo.fi