Fullt hus när Imagine! synar universitetens framtid

Vilken plats har visdom i informationssamhället? Hur ska universitet undervisa framöver? Vilka kunskaper behöver framtidens beslutsfattare ha? Seminariet ”Imagine! Science, knowledge, and wisdom in the University of the Future” äger rum i Sigynsalen, Slottsgatan 60, Åbo, torsdagen den 25 oktober 2018, kl. 13–16.

Evenemanget är en del av Åbo Akademis hundraårsjubileum, som firas hela år 2018, och öppnar för en diskussion om universitetens framtid. I panelen sitter Maryan Abdulkarim (aktivist och journalist), Li Andersson (ordförande för Vänsterförbundet), Tarja Halonen (Finlands president 2000–2012), Stefan Ingves (chef för Sveriges riksbank), Alf Rehn (professor vid Syddansk Universitet) och Göran Rosenberg (författare och journalist). Moderator är Dan Lolax, journalist vid Åbo Underrättelser.

Evenemanget är öppet för allmänheten och gratis, vilket har väckt intresse. Med 400 anmälda är Imagine! redan fullbokat. Seminariet går dock att se på webben, då Åbo Akademi direktsänder det på www.abo.fi/imaginelive.

Moderator Dan Lolax ser fram emot en levande diskussion.

– Jag förväntar mig kvalificerade framtidsspekulationer av insatta och, i deras respektive yrkesområden, framstående personer, säger Lolax.

Under Åbo Akademis jubileumsår vill man inte endast blicka bakåt, utan också framåt mot de kommande hundra åren. Samtidigt görs detta med en medvetenhet om att det under det senaste seklet har skett stora förändringar i universiteten som institutioner och i uppfattningarna om den kunskap de arbetar med.

– Då Åbo Akademi grundades år 1918 var dess syfte i första hand att undervisa och fostra. Man ville trygga förutsättningarna för att upprätthålla samhället på två språk, samt stabilisera en stad som skakats av inbördeskriget. Idag prioriterar universiteten forskningen på undervisningens bekostnad, säger Ulrika Wolf-Knuts, Åbo Akademis kansler med ansvar för jubileumsårets program.

– Vilken verksamhet inom universitetet kommer att betonas i framtiden? Vi har samlat en grupp namnstarka och erfarna personer som ska låta oss ta del av sina visioner om hur universitetets roll i samhället kommer att förändras.

Intervjuförfrågningar och ackreditering:

Nicklas Hägen