Högskolorna i Åbo främjar motion och hälsa genom CampusSport

– Motion ger viktig motvikt till studier och arbete, som ofta innebär att sitta och stirra på en datorskärm. Pauser och rörelse gör att både kropp och sinne mår bättre. Träning kan dessutom ge sociala kontakter och stärka känslan av gemenskap. Studier visar att fysisk aktivitet också är kopplad till bättre studie- och arbetsprestationer, ökad motivation och mer energi, berättar Maija Rihko, motionsplanerare på CampusSport.

CampusSport erbjuder studenter och personal vid högskolorna i Åbo ett varierat utbud av träningsmöjligheter – från padel och pickleball till kampsporter, dans, styrketräning och mycket mer.

CampusSports motionsavgift kan betalas för ett helt läsår, en termin eller 30 dagar. Avgiften för hela läsåret är 80 euro för studenter, och 106 euro för personal.

Motionsavgiften inkluderar tillgång till gym, gruppträning och bollspelstider. Träningspass erbjuds varje dag i veckan. Dessutom kan man mot en extra avgift delta i tävlingar, kortkurser och utnyttja individuella tjänster som massage och personlig tränare. Alla motionsanläggningar ligger nära Åbo centrum.

Personer som motionerar i gymnastiksal.
Samarbetet mellan högskolorna i Åbo gör det möjligt för CampusSport att erbjuda ett brett motionsutbud. Foto: CampusSport/Tara Jaakkola

Verksamheten bedrivs gemensamt av högskolorna i Åbo.

– Jag vill rekommendera både studenter och personal att prova olika grenar med ett öppet sinne. Motionsavgiften ger tillgång till ett så varierat idrottsutbud att det verkligen är värt att utforska, även sporter man kanske inte har provat tidigare, säger Rihko.

Nytt den här hösten är bland annat fler motionstjänster som är riktade enbart till högskolornas personal. Ett exempel är gruppen Liikkeelle!, som startar i oktober, och riktar sig till personer som inte är så vana motionerare. Deltagarna får ta del av föreläsningar om motion och hälsa, och kan testa på olika träningsformer, berättar Rihko.

Hur kommer man igång med träningen?

– Det viktigaste är att börja lugnt och kom ihåg att också lite träning är bra! Jämför dig inte med andra, utan välj något du tycker är kul. Som jag sa, prova gärna olika träningsformer, du kan plötsligt hitta en ny favorit!

– Du kan också be en av CampusSports motionstutorer följa med dig på ett träningspass eller visa dig runt i gymmet. Vi erbjuder också rådgivning på alla våra gym en gång i veckan, då kan vem som helst ställa frågor om hur man använder utrustningen, eller om rätt teknik för olika övningar, säger Rihko.

Personer som motionerar i gymnastiksal.
CampusSport erbjuder en inkluderande miljö där alla kan delta, oavsett träningsnivå. Foto: CampusSport/Tara Jaakkola

Vilka tjänster erbjuder ni på engelska eller svenska?

– Höstens träningsutbud inkluderar några gruppträningspass som hålls på engelska och svenska. På alla pass ges även undervisning delvis på engelska för dem som inte förstår finska eller svenska, säger Rihko.

Besök campussport.fi för att betala motionsavgiften och delta. Där hittar du också mer information om priser, träningslokaler, motionsutbud och -scheman och många andra tjänster.

Åbo högskolor har tusentals experter och över 40 000 studerande. Forsknings-, utbildnings- och innovationssamarbetet är intensivt och majoriteten av verksamheten sker på det stora gemensamma campusområdet. Högskolorna skapar välbefinnande, dragningskraft och konkurrenskraft tillsammans med staden, näringslivet, sjukvårdsdistriktet och andra aktörer. I Åbo arbetar vi tillsammans!