Högskolorna i Vasa tar i bruk gemensamt
StartUp-rum

Högskolorna i Vasa börjar tillsammans utveckla aktiviteter inom entreprenörskapför högskolestuderande och öka intresset för entreprenörskap. Öppningen av det gemensamma StartUp-utrymmet sker torsdagen den 3 oktober.

Det är fråga om en unik verksamhetsmodell, eftersom verksamheten utvecklas i samarbete mellan alla högskolor i Vasa: Vasa universitet, Svenska handelshögskolan Hanken, Vasa yrkeshögskola VAMK, Yrkeshögskolan Novia, Åbo Akademi och Helsingfors universitets juridiska fakultet. StartUp-utrymmet ligger på andra våningen i Fabriikki-byggnaden vid Vasa universitet.

Syftet är att stödja utvecklingen och tillväxten av nystartade företag och att främja ett entreprenöriellt tänkesätt. Detta sker genom inkubations- och accelerationsprogram, nätverksstöd och en rad olika evenemang såsom hackathons, seminarier och workshops. Inkubations- och accelerationsprogrammen erbjuder en omfattande utvecklingsstig för StartUp företag så att de kan starta och utveckla lönsamma verksamheter.

– Hittills har företag saknat gemensamma utrymmen för skapande och interaktion i Vasa, och det nya StartUp-utrymmet tillgodoser detta behov. Det är både ett fysiskt utrymme och en entreprenörsgemenskap som stöder nya experiment, nätverkande och utveckling av entreprenörsfärdigheter. Att främja startup-entreprenörskap är mycket viktigt för oss, säger Minna Martikainen, rektor för Vasa universitet.

– Efter en tid med mindre fokus på startup aktiviteter bland högskolorna i Vasa är det nu mycket glädjande att vi nu via Vasa högskolekonsortium och med stöd av Vasa stad och företag och organisationer igen kommit igång med verksamheten. Att alla högskolor enats om att jobba tillsammans kring denna satsning. Jag ser enorma möjligheter när vi för samman våra kompetenser och vi får en stor kritisk massa av studerande och personal, säger Sören Kock, representant för Hankens rektor i Vasa.

VAMK:s rektor Hannu Vahtera hoppas att det nya StartUp-utrymmet ska uppmuntra till djärva experiment och ny inlärning.

– Entreprenörskap och entreprenörskapskompetens är nyckeln till att skapa och kommersialisera innovationer, och spelar därmed en avgörande roll för att stärka konkurrenskraften i vår region och hela Finland. StartUp utrymmet erbjuder utmärkta möjligheter att mötas, utveckla och genomföra innovativa idéer samt att skapa framgångsrika företag.

– Vi ser fram emot att tillsammans med de andra högskolorna skapa en dynamisk och inspirerande miljö och verksamhet som stöder startup ambitioner bland våra studerande, säger Örjan Andersson, rektor för Novia.

Enligt Lisbeth Fagerström, rektor vid Åbo Akademi i Vasa, blir StartUp-utrymmet inte bara en mötesplats för studerande och entreprenörer, utan också ett ställe där idéer kan växa till hållbara företag.

– Stadens högskolor har länge varit en drivkraft för innovation och samverkan, och nu tar vi ytterligare ett steg framåt tillsammans. Tillsammans ska vi skapa en framtid där entreprenörskap är en naturlig del av det akademiska livet och där vi ger våra studerande verktygen att forma sina egna framgångssagor.

StartUp-utrymmet är resultatet av projektet StartUp Arcade, som finansierats av Vasa stads jubileumsfond.

– Vårt mål är att vara den mest företagarvänliga staden i Finland, och företagare är verkligen viktiga för vår regions livskraft – det är därför vi vill vara med och finansiera ett gemensamt StartUp-utrymme för högskolor. Jag tror att en sådan gemenskap, som sammanför olika språk och studieområden, kan producera verkligt bra innovationer och nya företag för vår region, säger Vasas stadsdirektör Tomas Häyry.

Efter den officiella öppningen kommer olika evenemang och aktiviteter med anknytning till entreprenörskap att äga rum i StartUp-utrymmet under hela veckan 3–9 oktober.