5.12.2024
Fortbildningen AI och skolan närmar sig finalen! I detta projekt har vi funderat massor hur AI kan passa in och vilka verktyg som är lämpliga och tillgängliga för skolan. Något som är förenligt med AI är snabbheten i vilket det utvecklas nytt.
– Det händer något på AI-fronten nu hela tiden. Därför har också utvecklat fortbildningen under projektets gång. I andra fortbildningar vet man precis var man är och vart man är på väg, men här har det varit ultradynamiskt, det har hoppat upp nya verktyg, vinklar och aktörer hela tiden, säger Mia Skog, utbildningsplanerare på Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi (CLL).
– Det kan verkligen vara sådär att i dag på morgonen så har något nytt kommit. Det är att vara på tårna hela tiden och det har ju varit perfekt för deltagarna, tänk att bara få vara med i en fortbildning där vi håller reda på vad som händer, säger Jessica Smulter, utbildningsplanerare på CLL.
Att anpassa AI till undervisningen är enligt Mia och Jessica en större fråga än att bara lära sig nya program – det handlar också om etik och moral. Frågor man kan ställa sig är hur man ska förhålla sig till AI, när är det vettigt att använda? Eller när är det inte vettigt att använda?
– Det som oroar många när det gäller AI-verktyg är risken för kognitiv avlastning – att vi slutar anstränga oss. Lärande är en krävande process, och som människor är vi biologiskt programmerade att spara energi. Därför tenderar vi att välja den enklaste vägen. I ett utbildningssystem, där syftet är att uppmuntra ansträngning och aktivt lärande, kan det bli problematiskt om verktyg erbjuds som på några sekunder kan generera avancerade texter, som exempelvis en halv avhandling, förklarar Mia Skog.
På det viset kan AI påverka såväl lärande som bedömningen. Viktigt är att använda det rätt och förstå hur AI kan användas. Fortbildningen har riktat sig till lärare och undervisande personal för årskurserna 3-6.
– AI hör ju liksom hemma i allt digitalt som skolan har att göra med. Det har handlat mycket om verktyg som lärarna kan använda, elevverktygen är inte riktigt här ännu men de kommer ju att komma, säger Jessica Smulter.
AI är givetvis en bred term som kan innefatta många praktiska funktioner. Det finns generativ AI där eleverna kan skapa bilder utgående från prompts, röstigenkänning kan fungera i styrsystem och för översättning, likaså kan AI automatisera exempelvis programmering och annat digitalt. Också informationssökning och källkritik blir allt viktigare för eleverna (och lärarna) att känna till.
– Men man måste alltid vara noga med att reflektera efteråt och fundera hur gick det som det gick och vad lärde vi oss egentligen, säger Mia.
– Skolorna är kanske inte helt beredda ännu. Egentligen så väntar vi på att få nationella rekommendationer som vi sen kan utgå från, någon slags AI-doktrin helt enkelt. På EU-nivå finns den redan och den finländska rekommendationen blir säkert liknande, säger Jessica.
Digital kompetens är för många ett bekant om än brett begrepp. Nu pratar man också om AI-litteracitet, alltså förmågan att lära med och lära om AI och maskininlärning.
– Man kan också ställa sig frågan var det kommer in, bara att lära om AI? Det kan lika väl komma in i samhällslära och religion till exempel, etiska dilemman. Vad händer om vi i framtiden har beslutssystem som baserar sig på AI, frågar Mia.
För eleverna kan det vara bra att fundera kring hur filmer och grafik kan skapas, fakenews, Deepfakes. Vad löns det annat att tänka på om man vill ta in AI tillsammans med barnen?
– När det gäller barn för det första så är det ju jätteviktigt att man har koll på vart datan för och var den lagras och är man inloggad och allt det här. Så vi har då använt och sökt fram sådana verktyg som ju inte bryter mot GDPR, säger Mia.
– Till exempel finns flera verktyg som är utvecklats inom projektet Generation AI där eleverna jobbar med att designa ett eget bildigenkänningsprogram. I ett annat verktyg kan man bekanta sig med olika sociala medier och hur man ser strukturen, alltså hur det är uppbyggt. Så det är program där man ger möjlighet åt barn att titta in under huven, säger Jessica.
På så vis kan eleverna lära sig förstå hur datorn exempelvis kan känna igen former eller ansiktsuttryck. Även maskininlärning, programmering och speldesign kan göras tillgängligt utan att vare sig läraren eller eleverna är programmerare.
– Som biologilärare i grunden har jag ingen formell utbildning i programmering eller digital kompetens, men jag har lärt mig genom att själv utforska och öva bland annat på Youtube. Mitt mål är att hjälpa deltagarna hitta sina egna kanaler och sammanhang för självlärande om AI och digitalisering, säger Mia.
– Jag tänker det har ju varit mycket diskussion om fusk och AI. Alltså kan vi lita på digitala produkter som elever lämnar in? Är det då elever och studerande som de facto har gjort det? Eller är det någon annan som har genererat? Det är en knepig fråga som förutsätter en god pedagogisk lösning, säger Jessica.
Fortbildningen har arbetat både med traditionella föreläsningar men också workshops och elevlektioner där läraren har fått ha med sin klass och göra ledda pass tillsammans.
– Vi har jobbat med bildigenkänningskonceptet, fake news, vi diskuterade också genererade bilder med Heidi Finnilä från Yle. På elevlektionerna har vi Nog kunnat vara hundratals deltagare per gång, säger Jessica.
– Allt vad vi har testat av olika verktyg och angreppssätt, allt från escaperooms till filmer. Jag tror ju nog att de här lärarna är lite bättre förberedda på framtiden, säger Mia.
Vad vet vi då om framtiden, är det något som vi ser på horisonten redan nu?
– Vi vet att det kommer att utvecklas med rasande takt och vi vet att det kommer att påverka samhället och hur lärande definieras. jag hoppas personligen på mera skräddarsydda lösningar för lärande och för elever, säger Jessica.
– Jag hoppas att alla under våren kan ha ett lärarmöte om AI och dess roll i lärandet. Ett sådant möte borde lyfta fram olika perspektiv, både från elevernas och lärarnas synvinkel. Det är viktigt att skapa en gemensam förståelse och en samsyn kring dessa frågor, säger Mia.