Jubileumsvecka vid Åbo Akademi i Vasa

I år har det gått 50 år sedan Åbo Akademi inledde sin verksamhet i Vasa. Under den kommande veckan (2–6 september 2024) firar vi jubileumsvecka med program för allmänheten.

Vi välkomnar mediernas representanter till ett informationstillfälle!

Tid: Torsdag den 5 september kl. 8.30
Plats: Academill, Strandgatan 2 A (ingång från Strandgatan), rum A216

På plats finns representanter för utbildningsprogrammen i Vasa samt Sven-Erik Hansén, tidigare rektor i Vasa och författare till jubileumshistoriken om Åbo Akademis 50 år i Vasa.

Åbo Akademi i Vasa erbjuder bredd av utbildningsprogram inom pedagogik, socialvetenskaper, hälsovetenskaper, statskunskap och media, samt tre magisterprogram för framtida diplomingenjörer inom energiteknik (på svenska), och informationsteknologi (på svenska och engelska).

Under jubileumsåret lyfter vi fram universitetets viktiga roll i samhället och hur vi på Åbo Akademi i Vasa tillsammans formar framtidens bildning och vetenskap.

Under jubileumsveckan hålls traditionell inskriptionshögtidlighet i Akademisalen torsdagen den 5 september 2024 kl. 15.00.

På fredagen den 6 september 2024 kl. 14.00 lanseras en ny historik om Åbo Akademis 50-åriga verksamhet i Vasa vid ett jubileumsseminarium i Akademisalen.

Sven-Erik Hansén, rektor i Vasa 1998–2009 och professor emeritus, som har sammanställt jubileumsskriften berättar gärna mera om skriften och om Åbo Akademis historia i Vasa. Hansén nås per telefon 050 522 5700 eller e-post sven-erik.hansen@abo.fi.

Under jubileumsveckan välkomnar vi även allmänheten till ett Akademiforum i Academill med Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, onsdagen den 4 september 2024.

Veckan bjuder också på lansering av det jubileumshalarmärke som vunnit en designtävling bland våra studerande.

Välkommen att fira med oss!

Kontakt:

Lisbeth Fagerström, rektor i Vasa