Läsåret 2024–2025 öppnades i jubilerande Vasa

Att Åbo Akademi firar 50-år av verksamhet i Vasa stod i fokus då läsåret öppnades på campus i Vasa.

Inskriptionsrogrammet inleddes traditionsenligt i Trefaldighetskyrkan och fortsatte i Akademisalen med procession musik och tal.
Deltagarna fick höra ett välkomsttal av Lisbeth Fagerström, rektor vid Åbo Akademi i Vasa och inskriptionstal av Mikael Lindfelt, rektor vid Åbo Akademi.

Lisbeth Fagerström, rektor i Vasa

I sitt inskriptionstal blickade Lindfelt framåt och lyfte särskilt upp Åbo Akademis nya strategi. Han ställde frågorna: ”Hur föds framgång? Hur skapas gynnsamma förutsättningar?” och framhöll vikten av att organisationen samarbetar för att uppnå synergier och skapa förutsättningar för framgång. Rektor Mikael Lindfelts inskriptionstal kan du läsa här.

Mikael Lindfelt, Åbo Akademis rektor

Studentkårens hälsning framfördes av styrelseordförande Jonne Kunnas.
Österbottens landskapsdirektör Mats Brandt framförde en hälsning till de studerande och till det jubilerande Åbo Akademi i Vasa.

Jonne Kunnas, studentkårens ordförande

Högtidligheten bjöd även på prisutdelning. Docent Sofia Jusslin mottog Åbo Akademis kanslerspris. Läs mera om kanslerpriset här.

Sofia Jusslin, docent i pedagogik

Mottagarna av Elvings legat hittar du här.

Under högtidligheten fick följande studerande motta Högskolestiftelsens studerandestipendier.
Vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier:
Charlott Stenbacka, Tobias Ahlbäck, Emma Asplund, Filippa Björk, Sandra Damsten, Cassandra Fredman, Sofia Hallgren, Amanda Karlgren, Emilia Lassfolk, Frida Tallgren

Vid fakulteten för samhällsvetenskaper, ekonomi och juridik i Vasa:
Ida Lindgren-Snellman, Elina Hyöty, Jenna Lamminen